از داخل حمام صدای تق تق فندک شوهرم میاد! چیکار کنم؟

پرسش از استاد پورعلیزاده را روانشناس خانواده و زوج درمانی

از داخل حمام صدای تق تق فندک شوهرم میاد! چیکار کنم ؟

سوال شما عزیز

سلام استاد من ۱۲ ساله ازدواج کردم شوهرم معتاد به شیره و تریاک بود تا یک سال و نیم پیش که تصمیم گرفت شربت متادون بخوره و مواد نکشه البته قبلش دوبار کمپ رفته بود ولی بازم ترک نکرد .شربت میخورد تا اینکه حدودا سه ماهی میشه رفتارهاش عوض شده و به بهانه های مختلف میرفت بالای پشت بام… من از پسرم پرسیدم با بابا کجا رفتین گفت رفت به یه اقایی پول داد و یه چیزی گرفت من چند روزی خود خوری کردم و ناراحت بودم تا اینکه بهش گفتم من میدونم مواد میکشی و اینا دعوامون شد و گفت چرت میگی…

حالا تقریبا هفته ای یه بار میره میخره و میفهمم اخه اخلاقش یه جوری که رابطه با کسی نداره و دوست و رفیقم نداره و کم حرف هست ولی متوجه شدم با همکارش که کار میکنند اون بهش گفته این کار را بکنه . پسر داداش من پیش شون کار میکرد بهم گفت با همکارش میرن خونه یه خانم و مواد میزنند میخواستم ببینم به روش بیارم میره خونه اون خانمه یا نه؟ میترسم به روش بیارم واسش عادی بشه الانم با بچه هام میره میخره و گفته به مامان نگین کجا رفتیم حالا چیکار کنم؟

سلام تورا خدا جواب منو بدین

به روی شوهرم اوردم و گفتم که یک نفر به من زنگ زد و گفت تو میری مواد میزنی خونه یه خانم خیلی هول و عصبی شد و گفت نباید با غریبه حرف میزدی وکلی بحث کردیم حالا از اون روز خودم و زدم به اون در که یعنی من نفهمیدم. ولی استاد از درون دارم میسوزم به خدا خنده های الکی میکنم که جلوی بچه هام بحث نکنیم و اگرنه میدونم حواسش نیس دیگه یه جوری پرت شده یه جوری شده همش در فکر اینه وقت گیر بیاره بره مصرف کنه. به تازگی حموم که میره خیلی لفتش میده دیر میاد بعد می بینم فندکش نیس و از داخل حمام صدای تق تق فندک میاد من چیکار کنم؟ کسی هم ندارم ازم حمایت کنه پدر و مادرم فوت شده اند. از اینده بچه هام میترسم خدا شاهده همش دارم با گریه میخوابم همش فکرم در گیره سر بچه ها خالی میکنم انگیزه ندارم حوصله کارای خونه ندارم . ۹ ساله پیش من نمیخوابه تو حال پیش تلویزیون میخوابه من با بچه هام تو اتاق میخوابم از دست پنهون کاری هاش خسته شدم همش فک میکنم داره بهم دروغ میگه . راستی در جوابم گفت من اگر مواد مصرف کنم به کسی ربطی نداره و اشکال نداره گفته مواد من از ابروم که گفته میره خونه خانمه میترسم من جایی نرفتم و بخوام مصرف کنم میتونم

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به علل و عوارض اعتیاد و آثار آن بر خانواده( قسمت اول)

تو را خدا یه راه حل بهم بدین چیکار کنم؟£

 

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده روانشناس را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام و درود بسیاری از معتادان متأهل و دارای خانواده هستند و با این وجود علاقه مند به خانواده و داشتن زندگی خوب هستند اما در منجلاب اعتیاد گیر افتاده اند و برای نجات نیاز به همراهی و کمک همسر و خانواده ی خود دارند .

درست است که هزینه کردن برای خرید مواد و مصرف آن ، و وقت گذاشتن برای مصرف و بی توجهی به خانواده و بردن فرزندان به همراه خودش برای خرید مواد شما را بسیار عصبانی می کند ولی سرزنش ، تحقیر و توهین و فحاشی کار را بدتر می کند و در ایشان احساس گناه ، خشم ایجاد می کند و به مصرف بیشتر می پردازد تا آرام شود و از عذاب وجدانش کمتر شود .

بطور قاطعانه به ایشان بگویید از رفتارش بسیار ناراحت هستید و مشکل شما با اعتیاد اوست نه با خود ایشان و مشکلش را درک می کنید و مایلید در ترک آن کمکش کنید.

به همسرتون ابراز علاقه کنید که دوستش دارید ولی این مواد در دوستی ما مزاحمت ایجاد می کند .

اگر شما را در جبهه مقابل خود ببیند حتی اگر حرفهای شما را مفید هم بداند گوش نمی کند .

در موقعیت مناسب که مواد مصرف نکرده با او صحبت کنید.

اگر قدرت مالی دارید برای خرید مواد به او پول بدهید چون از دیگران قرض می کند یا مرتکب سرقت می شود .

او فرد بالغی است و باید نتیجه رفتارش را بپذیرد و به قوانین خانواده مقید باشد .

مطلب پیشنهادی:  شوهرم مجددا رفت سمت مصرف مواد مخدر

از موضع خود کوتاه نیایید و بگویید بچه ها را نباید با خود ببری چون به اینده ی آنها لطمه می زنی و حتما این را نمی خواهی .

او عضو خانواده است و مثل بقیه حق دارد در خانه و مسائل زندگی حضور داشته باشد ، نادیده گرفتن او و نظر خواهی نکردن از او اوضاع را بدتر می کند .

به او پیشنهاد پیاده روی و دوستان خوب را بدهید و شرایط را طوری پیش ببرید تا روزی خودش بگوید می خواهم ترک کنم .

با عزیزان کنگره شصت ارتباط برقرار کنید و شما از خانمهای این کنگره و شوهرتون از یک آقا راهنمایی بگیرید .

 

شاد و سلامت باشید

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین