دختر ۲۰ ساله ام و دغدغه ام رابطه اجتماعی ضعیف و کم حرف بودنم هست/ درون گرا

  • صفحه نخست
  • موفقیت
  • دختر ۲۰ ساله ام و دغدغه ام رابطه اجتماعی ضعیف و کم حرف بودنم هست/ درون گرا

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس درمان مذهبی وسواس ، زوج درمانی ، ازدواج ، خانواده

_ دختر ۲۰ ساله ام و دغدغه ام رابطه اجتماعی ضعیف و کم حرف بودنم هست/ درون گرا

سوال شما عزیز

سلام استاد علیزاده روانشناس اصفهان وقتتون بخیر و شادی استاد من یک دختر ۲۰ ساله دانشجوی کاردانی رشته کامپیوتر هستم و برای خواندن کارشناسی اقدام نکردم و دوست دارم به جای ادامه ی تحصیل در دانشگاه وارد بازار کار بشوم.

الان مسئله ای که برای من دغدغه شده رابطه ی اجتماعی ضعیف و کم حرف بودنم هست با تعداد محدودی هم صحبت میشم و با هرکسی در دانشگاه و خوابگاه گرم صحبت نمی شوم و اکثر اوقات ساکت هستم و خودم را مشغول به کار هایم می کنم و بعضی اوقات بحث هایی پیش میاد که من اصلا دوست ندارم شرکت کنم ( مثلا صحبت کردن درمورد بحث های +۱۸ یا کلماتی را به راحتی به کار می برند که شاید چیز خاصی نباشه ولی من در شأن خودم نمی بینم اینجور حرف زدن و همیشه سعی می کنم با احترام رفتار کنم )

در خانواده بسیار پر حرف هستم و رابطه ی خیلی خوبی در خانواده و اقوام نزدیک دارم و احترام طرفین حفظ میشود و فقط با یک نفر رابطه ی دوستی در حد خواهرانه دارم .

و به نظرم این ضعف در رابطه در محیط کار یا حتی وقتی ازدواج می کنم می‌تونه اثر داشته باشه و از اینکه نمی تونم رابطه ی قوی دوستانه و خیلی صمیمانه برقرار کنم کمی حسرت میخورم . و اکثر مواقع با خودم صحبت می کنم و بعضی اوقات خسته میشم از این کار و فکر کردن زیاد

مطلب پیشنهادی:  شوهرم در سوگ برادرش/ اختلال سوگ

و مشکل بعدی هم ضعف درحافظه کوتاه مدت هست ولی حافظه ی بلند مدتم خیلی خوبه و لطفا روش برنامه ریزی برای رسیدن به همه ی کار هام پیشنهاد بدید و اینکه برای انجام یک کار زمان زیادی می گذره و به بقیه ی کار هام نمی رسم چون وقتی کار هایم تداخل پیدا می‌کنه استرس زیاد می گیرم و حالم بد میشه و نمی تونم کارهایم را با کیفیت خوب انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید.

 

لطفا پاسخ استاد پور علیزاده روانشناس محبوب اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید.

با سلام بر شما دختر خوب از نوع نوشتن شما من احساس افسردگی در شما ندارم و اینکه نمی توانید با همه گرم صحبت کنید به تیپ شخصیتی درونگرای شما برمی گردد .

یک فرد دورن گرا با همه وارد گفتگو نمی شود و گزینشی عمل می کند و رابطه ی عمیق ایجاد می کند اما یک فرد برون گرا با همه وارد گفتگو می شود و رابطه ی عمیقی با هیچ کدام ندارد .

پور علی زاده پور علی زاده. پور علی زا ده

هر دو تیپ خوبیها و معایب خودش را دارد و خوب است ، هرگز نمی شود یک آدم درونگرا را به یک آدم برونگرا تبدیل کرد مگر در حد ۲۰_۳۰ درصد .

پس شما به جای اینکه دیگری شوی خودت باش اما با یک ورژن عالی از یک فرد درون گرا. با افراد ارتباط بگیر ، کم حرف زدن یا زیاد حرف زدن ملاک نیست اتفاقا کم حرف زدن و گزیده گویی در جامعه مقبولیت بیشتری دارد و افراد پر حرف گزافه گویی زیاد دارند

مطلب پیشنهادی:  گلایه ها و نگرانی های دختران مجرد

استاد پور علی زاده مشاور ایرانیان خارج از کشور .

این شخصیت خود را دوست بدار و احترام بگذار ، مهم آنست که در جمع خانواده و فامیل گرم و صمیمی هستی .

در ازدواج هم سعی کن با یک درون گرا ازدواج کنی در غیر اینصورت با فرد برون گرا دچار مشکل و شکست می شوی .

باید دلایل کم صحبت کردن خود را دریابید : 

_ آیا می ترسید

_ اطلاعات کمی دارید

_ مغزت نمی کشد

_ از قرار گرفتن در جمع‌های متفاوت خجالت می کشید

_ ترس از قضاوت دیگران دارید

_ آیا کمال گرا هستید و در شأن خود نمی بینید که هر حرفی را بزنید یا بشنوید

وقتی حرف می زنید چه می گویید ؟ ارزشمند است یا خیر ؟

برای برنامه ریزی از کارهای سبک و کوچک شروع کنید ، هدف عالی در نظر بگیرید و مسیر رسیدن به آن را تعیین کنید و زمان کوتاه بگذارید مثلأ تا ۶ ماه دیگر باید به این مقدار از هدفم دست پیدا کرده باشم و در یک سال آینده باید به قله ی هدفم رسیده باشم و هر روز را بررسی کنید که چقدر پیشرفت کرده آید و چه گامهایی باید بردارید

 

موفق و پیروز باشید

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین