۱۰ درمان خانگی اختلال وسواس فکری عملی

۱۰ درمان خانگی اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک اختلال اضطرابی است که توسط رفتار وسواسی تکراری و تفکر اضطرابی مداوم توصیف می‌شود. این اختلال ممکن است در اواخر کودکی یا در دوران بلوغ شروع شود. در مراحل اولیه، ممکن است با یک چیز ساده مانند شستن مکرر دست‌ها شروع شود، اما بعد از آن ممکن است به حالت جدی‌تری دربیاید به طوری که در آن فرد مبتلا دست‌هایش را صدها بار در روز بشوید.

دیگر افراد مبتلا ممکن است دائم نگران باشند که آیا درب به درستی قفل شده‌است یا نه، نسبت به نظافت و پاکیزگی، افکار یا عکس‌های ترسناک جنسی، شنیدن صداها، و غیره وسواس داشته باشند. OCD یک بیماری روانی است که در آن فرد مبتلا به حدی کمال‌گرا می‌شود که یک تمایل درون‌رانشی برای رسیدن به کمال در همه جا و همه وقت به یک خصیصه‌ی غیرواقع‌گرایانه تبدیل می‌شود و سبب بروز پریشانی در فرد می‌شود.

این اختلال حتی اطرافیان فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که از نظر آنها زندگی کردن با یک فرد مبتلا به OCD دشوار است. OCD باعث بروز اختلال در زندگی اجتماعی و کاری فرد مبتلا می‌شود. هرچند حتی اگر افراد مبتلا از مشکل خود آگاه باشند، باز هم قادر به کنترل کارهای وسواس خود و توسعه‌ی مکانیسم‌های دفاعی نیستند. هیچ علت شناخته ‌شده یا تست‌های تشخیصی پزشکی برای این بیماری وجود ندارد. ترکیبی از درمان‌های طبیعی، از جمله روان‌درمانی، فقط می‌توانند به فرد مبتلا به OCD کمک کنند، آن هم در صورتی که خود فرد همکاری کند.

 

در ادامه ۱۰ درمان طبیعی برای اختلال وسواس فکری عملی (OCD) آمده است

۱. روزتان را با خوردن بلغور جوی دوسر آغاز کنید.

جوی دوسر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای OCD است و شما باید روز خود را با صبحانه‌ای از بلغور جوی دوسر شروع کنید. شما می‌توانید پوره‌ی آن را صبح‌ها بخورید چرا که به جلوگیری از اضطراب و حملات هراس در افراد مبتلا به OCD کمک می‌کند و بدن را آرام می‌کند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن را به شکل خالص خود به عنوان عصاره‌ی گیاهی و قرص نیز مصرف کنند.

مطلب پیشنهادی:  با 9 تیپ شخصیتی مختلف انسان ها آشنا شوید

۲. از گیاه فرنجمشک استفاده کنید.

این داروی گیاهیِ تسکین‌دهنده از قدیم‌الایام برای درمان بیماری‌های ناشی از اختلال سیستم عصبی استفاده می‌شده‌ است. گیاه فرنجمشک اثر بسیار آرام‌بخشی بر روی سیستم عصبی دارد و یک درمان طبیعی مناسب برای افراد مبتلا به OCD است. این گیاه دارویی به طور موثری مانع از اضطراب، افسردگی، سردرد و طپش قلب می‌شود و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

۳. با استفاده از روغن‌های معطر آروماتراپی کنید.

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی با مشکل اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. بدن آنها احساس خستگی و آشفتگی می‌کند. آروماتراپی در آرام کردن فرد مبتلا بسیار موثر است. بنابراین، از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به کسب آرامش و خواب راحت هر شب استفاده کنید. خیلی ساده حدود ده قطره از یک روغن معطر مانند اسطوخودوس یا روغن رزماری را به وان آب گرم اضافه کنید و در آن به مدت نیم ساعت غوطه‌ور شوید. این کار حواس شما را تسکین می‌دهد و شما احساس شادابی و طراوت خواهید داشت.

 

۴. غذاهای غنی از ویتامین B۱۲ را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

کمبود ویتامین B۱۲، یا کوبالامین، می‌تواند سبب خستگی، افسردگی و کم‌خونی شود، در حالی که کمبود مزمن این ویتامین ممکن است به آسیب دیدن مغز و سیستم عصبی مرکزی منجر شود. کمبود B۱۲ همچنین می‌تواند در بسیاری از آدم‌ها سبب بروز بیماری OCD شود. بنابراین، OCD را به طور طبیعی با مصرف روزانه‌ی مواد غذایی غنی از ویتامین B۱۲ درمان کنید.

برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین B۱۲ عبارتند از صدف، جگر، ماهی، محصولات غنی شده‌ی سویا، لبنیات کم‌چرب و تخم‌مرغ. علاوه بر این، شما می‌توانید مکمل‌های ویتامین B۱۲ را مصرف کنید چرا که آنها در این شرایط بسیار مفید هستند. این ویتامین را می‌توانید به صورت خوراکی و با خیال راحت در دوزهای بالا مصرف کنید چرا که مقدار اضافی آن به راحتی توسط بدن دفع می‌شود و همچنین در کبدتان به عنوان ذخیره‌ای برای آینده ذخیره می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  خیلی در پاسخ دادن عجله میکنم و این باعث میشه بدون فکر پاسخ دهم و اشتباه

۵. غذاهای غنی از منیزیم مصرف کنید.

منیزیم به ریلکس شدن بدن‌تان کمک می‌کند و یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما برای حفظ کارکرد طبیعی عضلات و سیستم عصبی نیاز دارد. این ماده‌‌‌ی معدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن، محکم کردن استخوان‌ها و حفظ ریتم قلب کمک می‌کند. بهترین حالت برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) این است که منیزیوم را در فرم طبیعی و به عنوان مواد غذایی مصرف کنند.

بعضی از منابع خوراکی غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات برگ‌دار تیره، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس، غلات سبوس‌دار، آووکادو، موز و میوه‌های خشک. این مواد غذایی را به طور منظم مصرف کنید چرا که آنها از حملات اضطراب، افسردگی و سردرد جلوگیری می‌کنند. مکمل‌ها باید با دقت مصرف شوند چرا که مقادیر اضافی آن باعث اسهال می‌شود و به این ترتیب از بدن خارج می‌شود.

 

۶. گل راعی

گل راعی را می‌توان به عنوان یک درمان طبیعی گیاهی برای درمان علائم بیماری اختلال وسواس فکری عملی (OCD) استفاده کرد. این گیاه دارای خواص ضد افسردگی است چرا که بر سطح سروتونین در بدن شما تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید یک دمنوش گیاهی با استفاده از این گیاه تهیه کنید و آن را به صورت روزانه به منظور درمان اضطراب و افسردگی که معمولا در افراد مبتلا به OCD دیده می‌شود، مصرف کنید. هیچ عوارض جانبی شناخته شده‌ای در این درمان طبیعی وجود ندارد، بنابراین شما می‌توانید آن را با خیال راحت دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

۷. از طب سوزنی برای درمان OCD استفاده کنید.

طب سوزنی یک روش باستانی چینی است که معلوم شده‌است برای درمان طبیعی علائم بیماری وسواس فکری عملی بسیار مفید است. با استفاده از این روش قرار است اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن از اضطراب و افسردگی رها شوند. هدف طب سوزنی آزاد کردن انرژی محبوس در قسمت‌های مختلف بدن جهت ارائه‌ی درمان موثر است.

برخلاف باور عموم، برای این تکنیک لزوما سوزن مورد نیاز نیست. فشار ملایم در نقاط خاصی تمام چیزی است که برای درمان این مشکل لازم است.

مطلب پیشنهادی:  با فرد وسواسی چطور رفتار کنیم؟

۸. درمان‌های هومیوپاتی برای درمان OCD

هومیوپاتی (یا همسان‌درمانی) بر اساس داروهای طبیعی است و هدف از آن ایجاد توازن در حالت عاطفی و ذهنی فرد است، و در نهایت به بهبود سلامت جسمانی فرد منجر می‌شود. داروهای هومیوپاتی در درمان علائم مرتبط با OCD (مانند، اضطراب، حملات هراس، ترس، نوسانات خلقی، و رفتار جبری) بسیار مفید هستند.

این داروها بسیار بی‌خطر و ملایم هستند. با یک متخصص هومیوپاتی مشورت کنید چرا که داروها باید بسته به نوع و شدت علائم OCD انتخاب شوند.

 

۹. تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن (مراقبه) انجام بدهید.

اگر شما مبتلا به OCD هستید، باید تمرین ریلکسیشن انجام بدهید چرا که برای کنترل اضطراب و تفکر وسواسی بسیار ضروری است. مدیتیشن می‌تواند به بدن و ذهن‌تان کمک کند که ریلکس شوند، و وارد حالت آرامش شوند. تمرینات تنفس عمیق نیز برای افراد مبتلا به OCD مفید هستند.

حرکات یوگا برای آرامش ذهن و کاهش اضطراب بسیار موثر هستند. کنترل احساسات و افکار منفی‌تان در ابتدا کمی دشوار خواهد بود چرا که ذهن‌تان همچنان آنها را دنبال خواهد کرد، اما تلاش مداوم و تمرین متمرکز به شما کمک خواهد که به هدف‌تان برسید.

۱۰. روان درمانی

روان درمانی به عنوان یک درمان طبیعی برای OCD بسیار موثر است و کمک می‌کند که فرد مبتلا یاد بگیرد که چگونه علائم این بیماری را در خود کنترل کند. یک مشاور به شما کمک می‌کند که احساسات و مشکلات رفتاری و چگونگی غلبه بر آنها را یاد بگیرید.

روان درمانی ممکن است به صورت خصوصی انجام شود، یا شما ممکن است به عنوان یک زوج فراخوانده شوید، و حتی گروه درمانی هم ممکن است بسیار موثر باشد. مطابق با شواهد علمی روان درمانی برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی به منظور بیرون آوردن آنها از این اختلال به طور کامل یک ضرورت است.


منبع: ayurvediccure

۱۰ درمان خانگی اختلال وسواس فکری عملی

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین