سوالات جلسه اول خواستگاری ، چه بگوییم و چه بپرسیم؟

جلسه اول خواستگاری چه بگوییم و چه بپرسیم؟

جلسه اول خواستگاری معمولا برای شناخت بیشتر دختر و پسر از یکدیگر برگزار می شود پس باید در این جلسه نکات مهمی را در طرز رفتار و گفتار رعایت کنید.

پرسش های جلسه اول خواستگاری

یکی از مهمترین بخشهای خواستگاری گفتگو میان دختر و پسر است. اما بسیاری از جوانان نمیدانند که در این زمان چگونه صحبت خود را با فرد مورد نظرشان آغاز کنند و چه سوالاتی را از او بپرسند تا بتوانند شناخت بهتری نسبت به او به دست آورند .

جلسه اول خواستگاری

جلسه اول خواستگاری

جلسه اول خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟

سوالات جلسه اول خواستگاری و حرفهایی که باید در این جلسه بگویید

1. معرفی

اولین سوال پسر از دختر باید در رابطه با معرفی و بیان خلاصه ای از گذشته باشد و پسر نیز باید به معرفی خود بپردازد و زندگی خود را به صورت مختصر بیان کند . سرگذشت و بیوگرافی فرد باید شامل معرفی کامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، میزان تحصیلات، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات آنها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت شغلی، تحصیلی و سنی آنها باشد.

2. اعتقادی

سوال دوم باید درباره مسائل اعتقادی باشد و دختر و پسر باید با این سوال انتظارات و ملاکهای اعتقادی فرد مقابل را محک بزنند . پرسیدن این سوال می تواند به این شکل باشد که :

میزان پایبندی و اعتقاد شما به مسائل دینی مانند نماز و روزه تاچه حدودی است؟

سوالات برای ازدواج

سوال درباره مسائل اعتقادی در جلسه اول خواستگاری

مهم ترین سوالات در جلسه اول خواستگاری

3. خط مشی کلی زندگی

جواب این سوال می تواند نشان دهنده خط مشی زندگی فرد مقابل باشد مثلا :

مطلب پیشنهادی:  جفت بودن یا نبودن ستاره ها در ازدواج واقعیت داره ؟

آیا زندگی آینده شما بر دستورهای دینی، فرهنگ غیر خودی یا سلیقه شخصی استوار است ؟

4. پایبندی به ارزشهای فرهنگی

سوال چهارم شما باید درباره ارزش های فرهنگی باشد ، پاسخ این سوال میزان پایبندی فرد مقابل را به ارزش های فرهنگی بیان می کند.

مثلاً بپرسید نظر شما درباره پوشش همسر آینده تان چیست ؟

نظر شما درباره حضور همسر آینده تان در محافل و جمع نزدیکان چیست؟

انتخاب همسر آینده

سوال درباره پوشش همسر آینده در خواستگاری

جلسه اول خواستگاری چه بگوییم؟

5. استقلال فکری و احساسی

با پرسیدن سوالی مانند اینکه :تا چه حد به نظر پدر و مادر خود و دوستانش در زندگی اهمیت می دهد؟ می توان میزان دهن بینی، وابستگی به پدر و مادر و دوستان، اجازه دخالت به دیگران و… را در فرد مقابل سنجید.

6. اهداف کلی زندگی

درباره هدف کلی و اصلی فرد در زندگی سوال کنید زیرا ممکن است او بسیار به علم، ورزش، هنر و … علاقمند باشد اما شما نقطه عکس او باشید.

7. ارتباطات اجتماعی

شما می توانید در این مرحله با بیان سوالاتی مانند (آیا شما فعالیت اجتماعی دارید و یا اینکه نظرتان درباره فعالیت اجتماعی همسرتان در محیط کار یا بین نزدیکان با نامحرمان با حفظ ضوابط شرعی و عرفی چیست ؟ ) به میزان اجتماعی بودن فرد مقابلتان پی ببرد و نظر او را درباره حضور همسرش در اجتماع بدانید .

ارتباطات اجتماعی

سنجیدن میزان اجتماعی بودن فرد مقابل

8. ارتباطات فامیلی

با پرسیدن سوالاتی درباره نحوه ارتباط فامیلی خواهید توانست به تیپ شخصیتی فرد یعنی درونگرا یا برونگرا بودن او پی ببرید و همچنین می توانید بفهمید که آیا او با دوستان مجرد خود ارتباط زیادی برقرار می کند یعنی رفیق باز است یا خیر .

مطلب پیشنهادی:  سن در ازدواج/ بررسی بزرگتر بودن سن زن از مرد در ازدواج

چقدر به رفت و آمد با دوستان و نزدیکان خود و نزدیکان همسرتان تمایل دارید؟

شرایط جلسه خواستگاری

1. شهر محل سکونت

کدام شهر مد نظر شما برای سکونت در آینده است ؟

2. نوع سکونت

آیا تمایل دارید با خانواده تان در یک مکان سکونت کنید و یا مستقل زندگی کنید ؟

اگر طرف مقابل شما تمایل به زندگی با خانواده اش را داشت باید بدانید آیا او می خواهد با آنها در یک محله، یک مجتمع، یک آپارتمان، یک طبقه یا یک دستگاه زندگی کند.

محل سکونت همسر

سوال درمورد محل زندگی با همسر آینده در خواستگاری

سوال و جواب جلسه اول خواستگاری

3. اشتغال مرد

باید شغل فرد دقیق پرسیده شود و او وضعیت شغلی خود را واضح بیان کند و دربیان شغل خود کلی گویی نکند ، مثلا نگوید در بازارکار می کنم زیرا در بازار، انواع شغل ها وجود دارد. باید بدانید برخی شغلها مانند هنرپیشگی، سیاستمداری، نظامی گری و… جزء مشاغل خاص هستند و روحیهای خاص می توانند با این شغلها کنار آیند.

4. فعالیت های سیاسی – اجتماعی

آیا با فعالیت سیاسی ـ اجتماعی همسرتان موافق هستید ؟

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، شما می توانید در صورت تمایل جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با متخصص این رشته استاد پورعلیزاده مشورت نمایید. لطفا با هماهنگی از طریق شماره تلفن 09134118416 نوبت رزرو کنید، ما پذیرای شما مراجعین گرامی هستیم. مشاوره قبل از ازدواج و خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج ، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق ، درمان وسواس ، اضطراب و افسردگی

مطلب پیشنهادی:  چگونه باید مسایل جنسی را در دوران نامزدی مطرح کرد؟

.

.

.

 

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین