رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ

رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ

نحوه صحیح رفتار والدین با فرزندان در سن بلوغ؟ یکی از مسائل مهم در دوره بلوغ فرزندان نحوه رفتار والدین با آنان می باشد. اکثر والدین تا زمانی که فرزنداناشان چه دختر چه پسر به سن بلوغ نرسیده اند با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. اما زمانی که فرزندانشان وارد دوران بلوغ می شود، تازه مشکلاتشان آغاز می شود. اکثر والدین از آنجایی که برای رفتار صحیح با فرزندانشنان در سن بلوغ آموزش ندیده اند، سعی دارند با فرزندانشان با همان حال و هوای کودکایشان رفتار کنند. فرزندان در این سن سعی در پیدا کردن جایگاه و شخیصت و هویت خود هستند به همین دلیل نیاز هایشان با نیاز های دوران کودکیشان متفاوت است، سعی دارند که تصمیمات زندگیشان را خودشان بگیرند به همین دلیل سرکشی و مخالفت مکرر این فرزندان با پدر و مادرشان نکته ای است که بیشتر در دوران بلوغ فرزندان به چشم می خورد. اولین نکته برای اینکه والدین بتوانند رفتاری صحیحی با فرزندانشان در دوران بلوغ داشته باشند این است که دوران بلوغ را به خوبی بشناسند و از نیاز های فرزندانشان در این سن آگاهی کافی را داشته باشند. دومین نکته مهم این است که طرز برخورد صحیح با فرزندان در سن بلوغ پذیرش این مسئله است که به عنوان یک بزرگسال به آنها نگاه کنیم و دیگر با آنها کودکانه برخورد نکنیم.

 

برای مشاوره تربیت فرزند می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی لبخند زندگی در تلگرام سوالات خود را بپرسید و پاسخ دریافت نمایید

09134118416

 

سن بلوغ از چه زمانی آغاز می شود؟

اولین چیزی که در مورد سن بلوغ باید بدانید این است که سن بلوغ دقیقا در چه زمانی شروع می شود. سن بلوغ در افراد متفاوت است عده ای خیلی زود بالغ می شوند و عده ای دیرتر ولی اکثر افراد به طور متعادل به این سن می رسند. اما تشخیص صحیح کوودکی و نوجوانی فرزندان می تواند کمک بزرگی به والدین برای داشتن رفتاری صحیح با فرزندان باشد. توجه داشته باشید فرایند بلوغ دو تا پنج سال زمان برای کامل شدن نیاز دارد.

سن بلوغ در دختران: دختران در سن 10 تا 14 سالگی و شاید کمی کمتر به سن بلوغ برسند که به عبارتی دختران کلاس سوم و چهارم ابتدایی به بعد در دوره بلوغ قرار می گیرند.

سن بلوغ در پسران: پسرها از بین ۱۳ تا ۱۶ سالگی می باشد که در واقع پسران از کلاس هفتم به بعد وارد دوره بلوغ می شوند.

 

نشانه های بلوغ در دختران و پسران

نحوه صحیح رفتار والدین با فرزندان در سن بلوغ

در سن بلوغ رفتار فرزندان با پدر و مادرشان عوض می شود و تمایل دارند و هر چه بیشتر از خانواده خود جدا و مستقل شوند. در این سن فرزندان به برقراری ارتباط با هم سن و سال های خود بیشتر گرایش پیدا می کنند و در سن بلوغ فرزندان سعی می کنند به شکل های مختلف در بیاییند و خود را شبه به شخصیت های محبوب خود کنند. فرزندان در سن بلوغ به تفاوت های خود با هم سن و سال های خودشان بسیار توجه می کنند و همین امر سبب به وجود آمدن بحث های بیشتر آنها در خانه می شود. علاوه بر تغییر رفتاری که با توجه به آن می توانید به بلوغ فرزندانتان پی ببرید نشانه های فیزیکی نیز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی:  پسرم خیلی به ما ظلم میکنه و مطالبه زیاده خواهی دارد

نشانه های بلوغ در دختران: از جمله نشانه های بلوغ در دختران می توان به بدخلقی و زود رنجی، رشد سینه ها، رشد قدی، جوش زدن در بدن، افزایش تعرق، تغییر شکل بدن، در آوردن مو در جاهایی از بدن که اصلا قبلا مویی نداشتند، عادت ماهیانه اشاره داشت.

نشانه های بلوغ در پسران: از جمله نشانه های بلوغ در پسران می توان به رشد موهای صورت و موهای زیر بغل، تغییر صدا، افزایش وزن، جهش رشد ناگهانی، بزرگتر شدن سینه ها و مو در آوردن بر روی سینه و بزرگ شدن بیضه ها اشاره داشت.

 

رفتار فرزندان در سن بلوغ چگونه است؟

یکی از درگیری های معمول در سنین بلوغ درگیری و مخالفت مکرر فرزند با پدر و مادرش است. نوجوانان در این سن کمی سرکش می شوند و در مورد زمینه های مختلف با والدین خود مخالفت می کند. البته نمی توان گفت که تمامی نوجوانان دچار چنین مشکلی می شوند ولی در اکثر موارد اتفاق می افتد.

دانستن یک نکته برای والدین حیاتی است که بدانند نوجوانان در سن بلوغ دست به هر کاری می زنند تا به استقلال برسند. هدف آنها تنها رسیدن به استقلال است و همین امر سبب دور شدن نوجوانان از والدینشان می شوند. نوجوانان هر چه بزرگتر می شوند سعی می کنند در مسائل مختلف دقیق تر و منطقی تر فکر کنند و در ذهن خود ارزش های اخلاقی متفاوتی تعریف کنند.

به همین دلیل رفتار و راهکارهایی که پیش از این والدین (پدر و مادر) در نظر می گرفتند دیگر کارگشا نمی باشد و مشکل آفرین جلوه می کند.

والدین در این شرایط باید به فرزند خود تا یک حد معقول فضا بدهند و به او اجازه دهند که احساس استقلال کند. پرسیدن این سوالات از خود به والدین قبل از داشتن هر گونه تصمیمی در زمان برخورد با فرزندان کمک می کند

آیا بیش از اندازه او را کنترل می کنم ؟

آیا به اندازه کافی به حرف های او گوش می دهم ؟

آیا به او اجازه می دهم تا نظر های مثبت خودش را در کارها اعمال کند ؟

آیا نحوه رفتار من با اون صحیح است ؟

 

چند راهکار برای داشتن رفتاری صحیح با فرزندان در سن بلوغ

نحوه صحیح رفتار والدین با فرزندان در سن بلوغ

والدین بعد از شناخت ویژگی و نشانه های دوران بلوغ و تشخیص زمان دقیق آن باید راهکار ها و استراتژی های درستی برای داشتن رفتاری صحیح با فرزندانشان در سن بلوغ داشته باشند. در ادامه چند راهکار مفید که بسیار به والدین در داشتن رفتاری صحیح در سن بلوغ کمک می کند را آورده ایم.

مطلب پیشنهادی:  ترس از ممدقلی ، روش کمک به ترس کودکان

1- شناخت شخصیت نوجوان در سن بلوغ

زمانی که والدین با ویژگی های دوران نوجوانی و جوانی آشنا باشند، دیگر بسیاری از رفتار های ناخوشایند آنان را غیر طبیعی نمی پندارند و این امر سبب بروز عکس العمل در بین والدین و فرزندان نمی شود و به تیرگی روابط نوجوان با خانواده ختم نمی شوند. والدین باید دلیل رفتار نوجوانان را در این سن درک کنند همین امر کمک می کند که دیگر از بسیاری از رفتار های فرزندشان عصبانی نشوند و بتوانند کنترل شرایط را در دست داشته باشند.

2- استفاده از روش نادیده گرفتن

از موثرترین روش های تربیتی می توان به روش تغافل اشاره داشت. روش تغافل یعنی مسائل و مشکلات نوجوانان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماییم و او را از لحاظ رفتاری دائم بازخواست نکنیم. والدین توجه داشته باشند نباید نوجوان را در حالت ترس و حراس نسبت به خود قرار دهند. شاید گاهی لازم باشد تا از خطاهای نوجوانان چشم پوشی شود و به رویشان نیاوریم که همین امر سبب می شود تا حرمت ها در خانه و خانواده شکست نشود که سبب تحکیم بیشتر خانواده می شود. البته تشخیص این مورد باید با هوش و ذکاوت خودتان صورت گیرد.

3- آموزش به نوجوانان

همیشه آگاهی داشتن نسبت به یک موضوع ترس و اضطراب نسبت به آن را کم می کند. والدین با آموزش دادن مورد بلوغ، مهارت دوست یابی، مهارت حل مساله ، نحوه گذارندن اوقات فراغت، مهارت برنامه ریزی درسی و … می توانند تا حد زیادی مشکلات دوران بلوغ نوجوانان را کاهش دهند.

4- برقراری رابطه دوستانه با نوجوانان

والدین اگر علاوه بر ایفای نقش پدری و مادری خود دوست و رفیق فرزندانشان باشند و یک رابطه صمیمی با آنان داشته باشند. می توانند تا حد زیادی در برطرف کردن مشکلات و جلوگیری از خطا رفتن آنان موثر باشند. از جمله کارهایی که می تواند صمیمیت والدین با فرزندان را افزایش دهد گوش دادن به حرف های آنان به دور از هر گونه قضاوت و تحقیر، وقت گذاشتن برای نوجوانان، سرکوب نکردن ایده های آنان و … اشاره داشت.

5- اعتماد سازی

باید بتوانیم حس اعتماد نوجوانان را نسبت به خودمان جلب کنیم. اگر اعتماد میان نوجوانان و والدین کمرنگ شود او برای حل مشکلاتش به سراغ دیگران می رود. از آنجایی افراد در سن نوجوانی بیشترین تاثیر پذیری را دارند مشورت گرفتن از دیگران می تواند بسیار برای آنان خطرناک و مشکل ساز باشد.

6- در دسترس بودن و داشتن ارتباط کلامی با نوجوانان

با توجه به مشغله های کاری دنیای امروزه والدین کمتر برای فرزندانشان وقت می گذارند و بسیاری از والدین فکر می کنند زمانی که کودک از یک سنی بزرگتر شد دیگر نیاز به توجه ندارد که این بسیار این امر اشتباه است.

7- از به کار بدن جملات دستوری و نصیحت خود داری کنیم

در زمان برخورد با فرزندان در سن بلوغ نباید نقش دستور دهنده داشته باشیم به جای آن ایفاری نقش همراه و حامی می تواند بسیار نتایج رضایت بخش تری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  پسر ۶ ساله ام همکلاسی هاش و کتک میزنه/ از شکایت های مامان بچه ها خسته شدم

8- پرهیز از مناقشات و دعوای خانوادگی

خانه بایستی محل آرامش و امن و مستحکمی برای تمامی اعضای خانواده باشد. وجود این مکان امن و آرامش بخش برای نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است. جر و بحث والدین با یکدیگر می تواند بسیار بر روی رفتار نوجوان و دوری گزینی وی از خانواده تاثیر گذار باشد.

9- تکیه بر نقاط قوت

بهتر است به جای صحبت با نوجوانان در مورد ضعف ها و کاستی های او با تحقیر و سزنش و مقایسه کردن وی با بقیه نوجوانان بر روی نقاط قوت او دست بگذاریم و سعی در از بین بردن ضعف هایش داشته باشیم.

10- انتظارات بی جا نداشته باشیم

با کسب شناخت از نوجوان در سن بلوغ باید بدانیم که در حال تکامل بخشیدن به ویژگی های رفتاری و اختلاقی خودش است و یک شخص کامل نشده است و خطا و اشتباه در بسیاری از رفتار های و برخورد وی دیده می شود. اما باید صبر و حوصله داشته باشید و کم کم مشکلاتش را با توجه به ظرفیتی که از وی سراغ دارید بر طرف نمایید.

11- فعال بودن پدر در تربیت فرزند

در اکثر خانواده ایرانی مادران به تنهایی وظیفه تربیت فرزندان را به عهده دارند که اما یک نوجوان برای پیدا کردن جایگاه و شخصیت خود نیاز به وجود پدر دارد که با تکیه بر روی پرش بتواند ویژگی های خود را تکامل بخشد.

12- جلوگیری از تنهایی فرزندان پس از بلوغ

فرزندان بعد از به بلوغ رسیدن نیاز به مراقب و جلوگیری از تنهایی دارند. چرا که با بسیاری از مسائل و مشکلات دنیای امروز آشنا نیستند. بسیاری از انحرافات با توجه به تحقیقات روانشناسی ریشه در تنهایی دارد که سبب می شود فرد برای پر کردن تنهایی هایش، مسیر های درستی را برنگزیند. البته توجه داشته باشید که منظور ما فوضولی کردن و سرک کشیدن گاه و بیگاه نارحت کننده در کارهای نوجوانتان نیست.

 

توصیه ای به والدین برای داشتن رفتاری صحیح با فرزندان

دوران نوجوانی برای فرزندان دوره بسیار حساسی است که والدین با داشتن صبر و حوصله می توانند در این دوران به فرزندان خود کمک کنند تا نوجوانان بتوانند شخیصت و جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده و رشد و شکوفایی خود را آغاز نمایند. از آنجایی که زندگی های امروز تغییرات بسیاری با گذشته پیدا کرده است، حامی و همراه بودن والدین در این دوران برای فرزندان از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. چرا که نوجوانان در این سن در حال آماده شدن برای ورود به جامعه می باشند و در این مسیر ممکن است با بسیاری از مشکلات و انحرافات روبرو شوند. توجه داشته باشید که آموزش و مشورت گرفتن در این مسیر از افراد مطلع می تواند به شما کمک کند.جهت رزرو مشاوره حضوری یا تلفنی در این زمینه با استاد پور علیزاده میتوانید با شماره ( 09134118416 ) تماس بگیرید و نوبت مشاوره رزرو کنید.

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین