چیزهایی که قبل از ازدواج باید بدانیم!!

چیزهایی که قبل از ازدواج باید بدانیم!!

هرچقدر اطلاعاتتان در مورد مسئله ای بیشتر باشد، آگاهانه تر به سمت آن می روید و طبیعتا تصمیمات بهتری نیز در مورد آن موضوع می گیرید. ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما زمانی می توانید یک ازدواج موفق داشته باشید که از همان ابتدای آشنایی سعی کنید به تمامی توصیه های قبل از ازدواج توجه کنید و نکات مهم قبل از ازدواج را در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دانستنی های قبل از ازدواج را برایتان بگوییم.

آگاهی قبل از ازدواج

مهم ترین چیزی که شما باید در ابتدای آشنایی با فردی به آن تسلط پیدا کنید آگاهی و شناخت است. اگر قصد شروع کردن یک رابطه جدی که ممکن است منجر به ازدواج شود را دارید باید حتما به شناخت کافی از طرف مقابلتان برسید. این شناخت چیزی نیست که طی یک هفته و یا یک ماه به دست بیاید بلکه شما و شخص مورد نظرتان باید صبور باشید و رفتار او را در موقعیت های مختلف بسنجید. در مشاوره ازدواج، آگاهی قبل از ازدواج شامل موارد زیر می شود:

1. آگاهی از وضعیت خانوادگی

باید سعی کنید که با سوالاتی که می پرسید در مورد وضعیت خانوادگی او اطلاعاتی بدست بیاورید. آدم ها تا حد زیادی شبیه به خانواده شان هستند. شاید با خود بگویید وقتی خودش را می توانم بشناسم چه نیازی به شناخت خانواده است؟

در این جا باید به این نکته توجه کنید که معمولا افراد وقتی در مورد خودشان صحبت می کنند، نکات منفی را فیلتر می کنند و سعی می کنند وجهه خوبی از خودشان نشان دهند در حالی که در مورد دیگران به این صورت نیست و به طور مثال اگر شما از اخلاقیات خواهرش از او سوال کنید خیلی راحت خصوصیات بدش را نیز به شما می گوید.

آگاهی قبل از ازدواج

2. آگاهی از وضعیت مالی

بر کسی پوشیده نیست که مسائل مالی یکی از مهم ترین مسائل در شروع زندگی مشترک است. باید بتوانید از عنوان دقیق شغلی او، پایداری آن، میزان حقوق و مسائل دیگر به طور کامل آگاهی پیدا کنید.

3. آگاهی از اعتقادات

یکی از موارد مهم در ازدواج داشتن تفاهم در مسائل اعتقادی است. شاید شرایط مالی و یا حتی اجتماعی یک فرد تغییر پیدا کند ولی مطمئن باشید اعتقادات یک شخص به ندرت قابل تغییر است و یکی از نکات روانشناسی ازدواج هم همین موضوع است:« اگر با شخصی در اعتقادات تفاهم ندارید با او ازدواج نکنید» زیرا احتمال تغییر آنقدر ضعیف است که ریسک امتحان کردنش به یک زندگی ناموفق نمی ارزد!

مطلب پیشنهادی:  دو دلی و سردرگمی ۶ سال بعد از ازدواج 

4. آگاهی از شرایط اجتماعی و فرهنگی

از مهم ترین نکات قبل از ازدواج آگاهی از وضعیت اجتماعی فرد مورد نظرتان است. روابط او را زیر نظر بگیرید، سعی کنید دوستان او را بشناسید و از تفریحات مورد علاقه او سر در بیارید. این موارد اطلاعات دقیقی را از شخصیت او برای شما به ارمغان می آورد.

توصیه های قبل از ازدواج

علاوه بر آگاهی هایی که باید به دست بیاورید یک سری از توصیه ها وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

1. صحبت های قبل ازدواج

هر موقع که با شخص مورد نظرتان وقت می گذرانید باید به صحبت های او توجه کنید. در میان صحبت های معمولی که شاید از نظر شما بی ارزش باشد افراد خیلی از مسائل و عقایدشان را بیان می کنند. با دقت به حرف هایش گوش دهید و با چیزهایی که در مواقع دیگر می گوید مقایسه کنید. چیزهایی که متوجه می شوید شما را شگفت زده خواهد کرد.

2. با دوستانش ملاقات کنید

به طور حتم یکی از نکات مهم قبل از ازدواج همین مورد است. در قسمت قبل به شما گفتیم که در مورد دوستانش از او سوال کنید. شما علاوه بر سوال کردن باید از نزدیک هم با آن ها ملاقات کنید. خانواده یک شخص انتخاب او نیست ولی دوستان یک شخص انتخاب خودش است. ببینید با چه افرادی رفت و آمد می کند.

توصیه های قبل از ازدواج

3. تن به خواسته های غیر معقول ندهید

این موضوع به خصوص برای دخترها باید خیلی مهم باشد. آن چه که یک دختر باید قبل ازدواج بداند این است که باید جوری رفتار کند که بازیچه دست یک پسر نشود. معروف ترین خواسته نامعقولی که بیان می شود رابطه جنسی خارج از چارچوب است که نباید به آن تن داد. شما قبل از این که شخص مقابلتان را به خوبی نشناخته اید و نباید اصلا در مورد مسائل جنسی صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ کلیک کنید.

4. سعی در تغییر نداشته باشید

در قسمت قبل گفتیم که اعتقادات یک شخص به ندرت تغییر می کنند، این موضوع قابل بسط به سایر مسائل هم هست و افراد به خصوص پس از رسیدن به اسقلال و بالا رفتن سنشان به سختی تغییر می کنند. بنابراین سعی کنید میزان تفاهم و تناسب خودتان را در نظر داشته باشید. یکی از مهم ترین صحبت های قبل ازدواج که باید بین طرفین انجام شود سر موضوع میزان تناسب آن ها با یکدیگر است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال کسی هستید که دقیقا و 100 درصد با شما همخوانی دارد باید بگویم که هیچ وقت چنین شخصی را پیدا نخواهید کرد. شما باید به دنبال کسی باشید که در مسائل مهم و اساسی با یکدیگر توافق دارید.

مطلب پیشنهادی:  چرا جلسه اول خواستگاری به دفعه دوم کشیده نمیشه
مواردی که قبل از ازدواج باید توافق شود
دانستنی های ازدواج

مواردی که قبل از ازدواج باید توافق شود

همانطور که گفتیم اگر هدفتان از آشنایی با کسی جدی باشد و به ازدواج با او فکر کنید نیاز است که همه چیز آگاهانه و با برنامه پیش برود. طبیعی است که وقتی مقداری از آشنایی شما بگذرد و آگاهی هایی که در بالا گفتیم را بدست بیاورید نیاز است که خانواده های طرفین نیز در جریان قرار بگیرند. این آشنایی خانواده ها معمولا در طی جلسه خواستگاری انجام می شود. در مقالات دیگری به طور مفصل در مورد مواردی مانند قبل از ازدواج چه بپرسیم و یا اینکه در جلسه خواستگاری به چه نکاتی باید توجه کنیم و اینکه چگونه رفتار کنیم صحبت کرده ایم. در ادامه می خواهیم در مورد چیزهایی که باید توافق شوند صحبت کنیم.

1. توافقات شخصی

یک سری از موارد هستند که فقط میان شما و همسر آینده تان قرار دارند. این موارد شامل:

  • نحوه ارتباط شما با دیگران

ارتباط با دوستانتان، رفت و آمد های خانوادگی، نحوه ارتباط شما با محیط کاری اتان همگی از مواردی هستند که دو نفر باید در مورد آن ها به توافق برسند. این موارد به خصوص وقتی یک نفر بیشتر از دیگری اهل مهمانی و روابط اجتماعی است اهمیت پیدا می کند.

  • نوع پوشش

یکی از نکات قبل از ازدواج که باید در مورد آن ها توافق شود نوع پوشش است. برای مرد و زن هم فرقی نمی کند، نوع پوشش شما باید توسط همسرتان مورد تایید باشد.

  • فرزندان

بر روی مسائل مختلف در هنگام بچه دار شدن باید توافق داشته باشید. تعداد بچه ها، زمان بچه دار شدن، نحوه تربیت آن ها و سایر موارد مربوط به آن ها باید در جلسات خواستگاری به توافق طرفین برسد.

  • مسائل مالی

باید صریحا از طرف مقابل خود بپرسید که بودجه مدنظرش برای شروع زندگی چقدر است؟ چه حقوق ماهیانه ای را مناسب می داند. چه چیزهایی در خرج کردن برایش در اولویت قرار دارند؟ دانستن این مسائل به شما کمک می کند متوجه بشوید آیا بدرد یکدیگر می خورید یا خیر؟

مطلب پیشنهادی:  ازدواج مجدد بعد از ۲۳ سال جدایی اولویت

 

توافقات خانوادگی

2. توافقات خانوادگی

در طی جلسات خواستگاری و صحبت های قبل ازدواج خانواده ها با یکدیگر باید مسائل زیر در نظر گرفته شود و توافقات بین خانواده ها انجام شود.

  • مدت زمان عقد

زمان عقد نباید آنقدر کوتاه باشد که شناخت لازم به دست نیاید و نباید آنقدر طولانی شود که طرفین فرسوده شوند. نظر خانواده های مختلف در مورد دوران عقد متفاوت است و هر کس عدد خاصی را برای آن در نظر دارد. این موضوع باید در صحبت های میان دو خانواده حل و فصل شود.

  • میزان مهریه

آمار بالای زندانیان مهریه و طلاق خود گویای اهمیت این موضوع است. البته فکر کنم نیاز به گفتن هم نیست زیرا یکی از پایه و اساس های صحبت های جلسه خواستگاری میزان مهریه است.

  • مراسمات مختلف

این موضوع با توجه به رسومات و فرهنگ های مختلف متفاوت هستند. تعداد این جشن ها در رسومات مختلف متفاوت است. برخی ها رسم دارند مراسم عقد را خانواده دختر و مراسم عروسی را خانواده پسر برگزار کند در حالیکه برخی دیگر همه ی مخارج را تقسیم می کنند. بر سر این مسائل و حتی الامکان نحوه برگزاری آن و تعداد مهمان ها صحبت کنید.

  • جهیزیه

رسم در اکثر نقاط ایران این است که چند وسیله را پسر قبول می کند و بقیه آن را نیز خانواده دختر باید تامین کنند. ولی این مورد نیز با توجه به رسومات مختلف متفاوت است. بر سر این موارد نیز دو خانواده باید به توافق برسند.

 

توافقات و نکات مهم قبل از ازدواج بسیار گسترده هستند و با توجه به خیلی از مسائل می توانند متغیر باشند. زیرا معقوله ازدواج کاملا به مسائلی مانند دین و فرهنگ و قومیت وابسته است و ممکن است یک سری از مسائل برای آن ها با اهمیت باشد و مسائل دیگر خیر. ما در این مقاله سعی کردیم مسائلی را که در مورد آن ها صحبت می کنیم در بیشتر فرهنگ ها صدق کند و از دید روانشناسی به موضوع نگاه کردیم.

برگرفته از سایت مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین