اعتیاد به مواد مخدر یا اختلال مصرف چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر یا اختلال مصرف چیست؟

اعتیاد چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر، که اختلال مصرف مواد نیز نامیده می شود، وابستگی به داروها با مواد مجاز و غیر مجاز است. به خاطر داشته باشید که هر چیزی اگر در کشوری مجاز هم باشد مثل الکل و نیکوتین، باعث نمی شود مواد در نظر گرفته نشوند. هنگامی که معتاد میشوید، قادر به کنترل خود در استفاده از مواد مخدر نخواهید بود و ممکن است با وجود آسیب های ناشی از آن به مصرف مواد ادامه دهید.

 

اعتیاد به مواد مخدر می تواند منجر به یک میل شدید به دارو شود. ممکن است بخواهید ترک کنید، ولی بیشتر افراد نمی توانند بخودی خود ترک کنند. اعتیاد به مواد مخدر می تواند باعث عواقب جدی و دراز مدتی، از جمله مشکلاتی با سلامت جسمی و روانی، روابط، اشتغال، و قانون شود. ممکن است برای غلبه بر اعتیادتان به مواد مخدر و ترک آن، به کمک پزشک، خانواده، دوستان، گروه های پشتیبانی خود و یا یک برنامه درمانی سازمان یافته احتیاج داشته باشید.

از کجا بفهمیم اعتیاد پیدا کرده ایم؟

بیشترین اعتیاد به مواد مخدر با مصرف آزمایشی مواد مخدر در موقعیت های اجتماعی شروع می شود. برای برخی افراد، مصرف مواد مخدر شایع تر می شود. خطر اعتیاد و میزان سرعت وابستگی تان به مواد مخدر متفاوت است. برخی از داروها دارای خطر بالاتربوده و وابستگی را سریعتر از سایرین ایجاد میکنند. با گذشت زمان، ممکن است به دوزهای بیشتر مواد مخدر نیاز پیدا کنید. به زودی ممکن است به دارو فقط برای احساس خوب نیاز پیدا کنید. وقتی مصرف مواد مخدر افزایش میابد، ممکن است دریابید که ماندن بدون داروبه طور فزاینده ای دشوار است.

مطلب پیشنهادی:  مهارت هایی که همسر یک معتاد باید بیاموزد و در خود تقویت کن

 

تلاش برای توقف مصرف مواد مخدر ممکن است، هوس ها و محرکهای شدیدی ایجاد کند و به شما احساس بیماری جسمی دهد (علائم ترک). علائم اعتیاد به مواد مخدر یا رفتار شامل موارد زیر است، در میان دیگران:

 

احساس میکنید مجبور به استفاده از مواد مخدر به طور منظم هستید، این امر می تواند روزانه و یا حتی چند بار در روز باشد

داشتن میل شدید برای دارو

با گذشت زمان، نیاز بیشتری به دارو با همان مقدار اثرخواهید داشت

یقین حاصل کنید که منبعی ازمواد مخدررا نگه داری میکنید

برای مصرف مواد پول خرج میکنید حتی اگر نتوانید تهیه کنید

کاهش تعهدات و مسئولیت های کاری و یا فعالیت های اجتماعی و یا تفریحی بدلیل مصرف دارو

انجام کارهایی برای دریافت مواد مخدر که معمولا انجام نمیدادید مانند سرقت

رانندگی یا سایر فعالیت های مخاطره آمیز زمانی که تحت تاثیر مواد مخدر هستید

تمرکز بیشتر و بیشتر درزمان و انرژی بمنظور گرفتن و استفاده از مواد مخدر

شکست در تلاش برای جلوگیری از مصرف دارو

تجربه علائم ترک هنگام تلاش برای قطع مصرف مواد مخدر

[sibwp_form id=1]

مانند بسیاری از اختلالات روانی، عوامل متعددی ممکن است در گسترش و وابستگی اعتیاد به مواد مخدر کمک کند. این عوامل اصلی عبارتند از:

 

1. محیط

عوامل محیطی، از جمله باورها و نگرش های خانوادگی و قرار گرفتن در معرض یک گروه همکار که شما را به استفاده از مواد مخدر تشویق می کند، به نظر می رسد نقش مهمی در استفاده اولیه مواد مخدر ایفا کند.

 

2. ژنتیک

مطلب پیشنهادی:  دختر ۳ ساله خجالتی و اعتماد به نفس پایین هست

هنگامی که استفاده از مواد مخدر را شروع میکنید، گسترش اعتیاد به مواد ممکن است تحت تاثیر صفات (ژنتیکی) به ارث برده ای باشند که ممکن است پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخته و یا سرعت بخشد.

 

تاثیر اعتیاد روی مغز

به نظر می رسد اعتیاد جسمی زمانی رخ دهد که استفاده مکرر از مواد مخدر، مسیر احساس لذت مغز را تغییر می دهد. اعتیاد به مواد باعث تغییرات فیزیکی به برخی سلولهای عصبی (نورونها) در مغز میشود. نورونها از مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی برای ارتباط استفاده می کند. این تغییرات می تواند پس از توقف مصرف مواد مخدر، طولانی بمانند.

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین