نگرانی ها و ترس های بعد از فوت همسرتان را اینگونه برطرف کنید

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس خانواده در اصفهان

نگرانی ها و ترس های بعد از فوت همسرتان را اینگونه برطرف کنید/ بعد از فوت شوهرم احساس ناامنی و وحشت و ترس از مردها پیدا کردم، چکار کنم؟

سوال شما عزیز

سلام استاد یه موضوعی هست که من و آزار میده و فراموش کردم بهتون بگم از وقتی همسرم فوت شدند حس وحشت از مردهای اطرافم دارم. از افراد درجه یک نه ولی از مردهای فامیل و غریبه البته اوایل خیلی احساس وحشتم بیشتر بود و می ترسیدم ازشون و الان کمتر شده، ولی بازم نگاه سنگین و بد آقایون بسیار آزارم میده، جالب اینکه وقتی توی خونه این موضوع را مطرح کردم فهمیدم دختر کوچکم هم همین حس را شدیدا داشت. از تمام زحمات شما سپاسگزارم.

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده روانشناس با سابقه ی اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام بر شما سرکار خانم ببینید معمولأ کسانی که احساس نا امنی می کنند ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشند. احساس ناامنی بسیار حالت بدی است و شخص احساس می کند از سوی دیگران پذیرفته نمیشود و به اهداف خود نمی رسد .

گاهی نا امنی ها ریشه در حقیقت دارد و نیاز است واقع گرایانه با آن روبه رو شود مثلأ آقایی که پیام عاشقانه می دهد یا شما را تهدید کرده در مقابل این احساس ناامنی هر انسان عاقلی باید چاره ای بیندیشد. اگر نسبت به شخص خاصی چنین احساسی پیدا کردید و رفتاری از ایشان مشاهده کردید ممکن است درست باشد اما اگر نسبت به همه ی مردها این ترس را دارید ریشه در عزت نفس پایین و اضطراب منتشر دارد .

مطلب پیشنهادی:  دلایل ریزش سکه ای موی سر / چند ماهیه موهای پسر ۱۱ ساله ام ریزش سکه ای پیدا کرده

ضمن عرض تسلیت به شما همیشه من تأکید دارم آقایان طوری رفتار کنید که اگر فوت کردید همسرتون فلج نشود ، شهامت کافی ، معاشرت ، تعامل با افراد جامعه را در او قوی کنید تا با نبود شما بتواند به زندگی اش ادامه دهد. غلبه بر احساس ترس و ناامنی یک فرایند است و یک شبه نیست و زمان بر است .

برای رفع این احساس ترس و ناامنی گامهای زیر را بردارید: 

۱) هرگاه دچار ترس و ناامنی شدید ۱۰-۱۲ بار نفس عمیق بطور آرام بکشید

۲) سعی کنید طرف ترسهاتون بروید مثلأ تجسم کنید و فکر کنید ته این ترس کجاست !؟ افکار منفی مثل سگی است که به ما حمله می کند و اگر در مقابلش بایستید نردیک شما که میشود می ایستد پس سعی کنید با افکار منفی خود مواجه شوید تا بتوانید مدیریتش کنید

۳) منتقد درونی خود را مستقیم مورد خطاب قرار دهید ، ناامنی‌های خود را بیرون بکشید و در بیرون با او صحبت کنید ، از خود گویی مثبت استفاده کنید مثلا با خود زمزمه کنید “من زن قدرتمندی هستم” یا “من برای حفظ خود و فرزندم کافی هستم” جلوی افکار منفی تون را بگیرید و بگویید کجا میایی من فکرهای بهتر و کارهای مهم تری دارم

۴) مثبت‌ها و توانمندی‌های خود را شناسایی کنید این به شما قدرت می دهد .

موفق و سربلند باشید

دیگر مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین