فوبیا و ترس از دست دادن عزیزان

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس با سابقه ی خانواده اصفهان

فوبیا و ترس از دست دادن عزیزان

سوال شما عزیز

سلام اقای دکتر پور علیزاده روانشناس و مشاور خانواده در اصفهان من مشکلی دارم که خیلی عذابم میده ارامش ندارم همش بااسترس زندگی کنم باترس زندگی می کنم ترس از مریضی عزیزانم… ببینید تا حدی نگرانم که پزشک برای خودم و بچه هام آزمایش نوشته جرات رفتن ندارم و بچه هامم اجازه نمیدم طرف آزمایشگاه بروند و آنها مجبور میشوند بدون اطلاع من بروند و بعدهااااا برایم تعریف کنند …. سال قبل از شدت استرس نصف بدنم فلج شد و زمین گیرم کرد… الان کمی بهترم ولی بصورت افراطی نگران اطرافیان هستم ممنون میشم راهنمایم کنید

 

لطفا پاسخ استاد پور علیزاده روانشناس در زمینه ی افسردگی ، وسواس را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام و ادب فوبیای از دست دادن عزیزان یک تفکر منفی است که بقول فروید افراد چون از مرگ می ترسند ، ترس از دست دادن عزیزانشان برایشان آزار دهنده می شود. در حالیکه مرگ حق است و ما بعد از گذراندن عمر در این دنیا باید از اینجا رخت بربندیم .

اینا کانال مشاوره با استاد پور علیزاده

این نوع فوبیا دو عامل دارد :

۱) سن و جنسیت

۲) وابستگی شدید

در کودکان ترس از دست دادن والدین بدلیل وابستگی کودک به آنهاست و اینکه کودک دیده یکی از دوستانش پدر یا مادر را از دست داده لذا این ترس در وجودش برای از دست دادن والدینش ایجاد می شود گاهی ۴۰ سال این ترس را دارد و بعد ۴۰ سال که پدر یا مادر را ازدست داد ۴۰ سال دیگر هم داغدار از دست دادن آنهاست !!

مطلب پیشنهادی:  شوهرم زودجوش و عصبی و زود از کوره در میرن و تحقیر و توهین میکنند

البته فوبیا دو شکل دارد :

_ فوبیای سالم : مثل ترس از کرونا ، ترس از داشتن سرعت بالا در رانندگی … که بسیار هم خوب و منطقی است

_ فوبیای ناسالم : این ترس یک بیماری است و مدام شخص در ذهنش فکر می کند فلانی نمیرد ، نمیرد !! و دچار اختلال در خواب ، غذا ، گوارش … می شود

اما چند تکنیک برای مقابله با این ترس :

_ عشق و محبت خود را نثار کسانی که نگران از دست دادن آنها هستید کنید

_ تا زمانیکه آنها را در کنار خود دارید هر خدمتی می توانید در حق آنها انجام دهید

_ مثبت اندیش باشید ، با خود بگویید به سلامتی از بیمارستان برمی گردد ، به زودی از مسافرت بر می گردد…

_ این باور را در خود تقویت کنید که مرگ حق است و ما که مسلمان هستیم معتقدیم با مرگ به محضر خدا و اولیاء الهی می رویم و از خدا عاقبت بخیری بطلبید. این تمرین‌ها را انجام دهید و صوت را مرتب گوش کنید ، اگر بهتر نشدید به یک روانکاو بصورت حضوری مراجعه کنید .

 

موفق و سربلند باشید

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین