دخترم هیچ رشته تحصیلی را دوست ندارد و در انتخاب رشته سردرگم است

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس خوب در زمینه نوجوانان در شهر اصفهان

دخترم هیچ رشته تحصیلی را دوست ندارد/ دخترم در انتخاب رشته سردرگم است/ فوبیای تصمیم گری

سوال شما عزیز

سلام اقای دکتر بازم خیلی خیلی ازاین که با حوصله جواب همه رو میدید ممنونم. من دختری ۱۴ساله دارم که کلاس نهم هستش. و درسش هم عالی معدلش همیشه ۱۹و ۲۰ بوده. کلاس زبان میره چندساله البته با زور و اجبار من، چون حس میکنم الان لازمه یاد بگیره… و مشکلی که داره اینه که در انتخاب رشته مونده و همش گریه میکنه ومیگه من به هیچ رشته ای علاقه ندارم من نمیدونم در اینده میخوام چه شغلی داشته باشم من اصلا هدف مشخصی ندارم مثلا اگه برم رشته ریاضی موفق نمیشم. و حتی برای هدایت تحصیلی که باید انجام میداد به من میگفت برام بزن و الان نگرانش هستم که نکنه رشته ای رو انتخاب کنه بعد باعث پشیمانی بشه. لطفا راهنمای کنید که در این زمان کمی که داره چیکار کنه و اینکه مشاوره های مدرسه هم کمکی نمیکنن یا نمیتونن استعداد یابی کنن تا راهنمایش کنند؟

 

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده روانشناس نوجوانان در اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام بر شما مادر گرامی مسیله ی اصلی همین اجبارهای شما مادر عزیز است ، شما مادری کنترل گر هستید که بجای فرزندتون فکر می کنید و تصمیم می گیرد شما فرزندتون را وادار کردید به کاری که شما باور دارید درست است .

شما فرزند خود را تحت کنترل خود درآورده آید و با این کار عملأ قدرت انتخاب و تصمیم گیری را از او گرفته آید و اعتماد به نفس او را آسیب زدید و هنوز هم متوجه ی این آسیبها نشده آید .

مطلب پیشنهادی:  مواردی که برای جدا کردن اتاق کودک باید دقت کنیم؟

چند راهکار خدمت شما عرض می کنم : 

۱) بی علاقه گی فرزند شما می رساند که تا الان در شرایط تصمیم گیری قرار نگرفته و شما برای او تصمیم گرفتید و او عمل کرده و حالا که باید او تصمیم بگیرد و توان مندی و تجربه ی این کار را ندارد

۲) دختر شما باید اول هدفی را برای زندگی خود تعیین کند و در این سیر علاقه مندیهای خود ، استعدادها و مهارتها را کشف کند و با توجه به اینها رشته مورد علاقه خود را در نظر بگیرد

۳) باید لیستی تهیه کند شامل اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت ، مثلأ در مدت ۴_۵ ماه چه کارهای مورد علاقه ام را باید انجام دهم .اهداف بلند مدت را که شامل اشتغال در شغل مورد علاقه می شود و باید رشته ای که شما را به شغل مورد علاقه می رساند را انتخاب کنید .

۴) روی اعتماد به نفست کار کن و روی مسایل زندگی فکر کنم تصمیم بگیر

شما مادر فوق العاده ای هستید و خوشبختی و موفقیت فرزندتون را می خواهید و می دانید فرزندان به کمک والدین نیاز دارند اما افراط کردید و خودتون را هم اذیت کردید پس امیدوارم با فهم و کمالاتی که دارید این مسیله را مدیریت کنید و بگذارید فرزندتون به استقلالش دست پیدا کند .

 

موفق و پیروز باشید

 

دخترم به هیچ رشته تحصیلی علاقه ندارد

پسرم به هیچ رشته تحصیلی علاقه ندارد

دخترم هیچ رشته تحصیلی را دوست ندارد

چرا نمیتونم انتخاب رشته کنم؟

مطلب پیشنهادی:  چطور ضریب هوشی کودکم رو بفهمم که ضایع نکنم؟ ‌

 

 

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین