راهکار برخورد با نوجوان نامنظم و شلخته

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس مذهبی نوجوانان در اصفهان

راهکار برخورد با نوجوان نامنظم و شلخته

سوال شما عزیز

باسلام وخسته نباشید خدمت شما بزرگوار بنده خانمی ۳۵ ساله هستم با دو مشکل که در دو متن جدا ارسال میکنم پسری ۱۲ ساله دارم که بسیار مهربان هست اصلن هم بدون اجازه جایی نمیره خریدها را هم انجام میده فقط مشکلش اینه که درس نمیخونه اصلا کتاباش و باز نمیکنه توخونه که درس بخونه و خیلی هم شلخته هست اصلن تمیز نیست همیشه از راه میاد لباساش ها را میریزه وسط اتاق. همیشه وسایل کمدش وسط اتاق هست و هر لباسی رو همه جا میپوشه مثلا متوجه نیست این و بزار برای مهمونی اون و بپوشه برا فوتبال یا مثلا کلاس یا…

اصلا هیچ وقت نشده یه چیزی رو برمیداره بزاره سرجاش یا لباساش رو به چوب لباسی بزنه یا تا کردنی ها رو بچینه تو کاور همیشه پخش هستن کف سالن وقتی که مجبور میشه از وسط اتاق جمع کنه میریزه توکاور و زیپش را میبنده که من متوجه نشم. هر چیزی هم از یه جایی برمیداره نمیزاره سر جاش درسش هم خیلی ضعیفه اصلا نمیخونه مثلا بهش میگم اگه معدلت بالا بشه فلان اجازه را بهت میدم میگه باشه ولی هیچ انگیزه ای نداره برای درس خوندن فقط دوست داره بازی کنه و بره بیرون واقعا دیگه کم اوردم

پسرم جوریه نگاش میکنی فک میکنی افسرگی داره جدیدا حس حسادت نسبت به برادرش پیداکرده همه جامیخادباپدرش بره بعضی وقت ها به هربهونه ای مدرسه نمیره

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده روانشناس مذهبی نوجوان را در شهر اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

مطلب پیشنهادی:  نوجوانم نه درس میخونه نه سر کار میره 

با سلام بر شما مادر گرامی بی نظمی های نوجوانان یکی از مشکلات عدیده ی والدین می باشد .اتاق نامرتب نوجوان بهانه ای می‌شود برای درگیری نوجوان با مادر .بی نظمی نوجوان دلایلی دارد که با اطلاع از آن اضطراب و نگرانی شما مادران عزیز را کمتر می کند .

مادری که شکایت می کند فرزندم در کودکی منظم بوده و حالا با ورود به سن ۹ سالگی شلخته و بی نظم شده است . فرزندان با ورود به سن ۹_۱۳ سالگی بخاطر تغییرات رشدی کودک دچار سردرگمی و آشفتگی درونی می شود و همچنین با سردرگمی و آشفتگی بیرونی که ناشی از مراوده او با جهان بیرونی است روبه رو می شود ، البته محیط خانواده و رفتار پدر و حضور یک فرد نامنظم در کنار او هم می تواند مؤثر باشد .

آنها اتاق شلوغی را به ارمغان می آورند و مادر این را قانون شکنی و بی احترامی به قوانین خانه قلمداد می کند و درگیری ایجاد می شود .این بی نظمی و مخالفت و گوش ندادن به والدین از علائم ابراز استقلال نوجوان است. گاهی خودشان متوجه شلخته بودن خود نمی شوند .

تحقیقات علمی نشان می دهد این رفتار بدلیل نحوه ی تنظیم مغز نوجوان است .سیناپس‌های که در مغز نوجوان بهم متصل شده اند اینطور کار می کند ، ماده ی چرب مییلین در طول زمان ایجاد می شود و اتصال مجدد مغز نوجوان تا سن ۱۰-۲۴ سالکی طول می کشد ، از پشت سر شروع و به طرف جلوی مغز پیشرفت می کند ، آخرین تکه های مغز که باید بهم متصل شوند قشر پیشانی هستند که بینش ، همدلی ، برنامه ریزی ، ریسک پذیری را کنترل می کنند .

مطلب پیشنهادی:  قوانین و اصول مهم در تربیت کودک/ خطرات بیش فعالی یا ADHD درمان نشده

در این زمان نوجوان به رفتار سازماندهی شده رسیدگی نمی کند برعکس به ظاهر خود مثل مو ، پوست ، ادکلن زدن ، لباس پوشیدن خود اهمیت می دهد .این بی نظمی نوجوان به تغییرات هورمونی او ربطی ندارد .این بی نظمی نشأت گرفته از دوران کودکی هم می تواند باشد .مادر باید نظم را در کودکی به صورت بازی و نه سخت گیرانه به او یاد دهد ، باید او را مسئولیت پذیر و منظم بار بیاورد .نه اینکه از سر دلسوزی خودتان مسیولیت های او را بعهده بگیرید .

اینکه عجله ی مادر برای منظم بودن اتاق کودک و انجام آن توسط خود مادر باعث می شود در ۱۲ سالگی نظم را به او اجبار کند و با تحقیر ، توهین ، امر و نهی شدید فشار روز نوجوان وارد می کند و باعث درگیری و کنشهای متفاوت از سوی نوجوان می شود .

بهترین روش در برخورد با بی نظمی های نوجوان : 

۱) در دوران کودکی از او مشارکت بخواهید ، در تمیز کردن و منظم کردن خانه به او بگویید بیا اتاقت را با هم مرتب کنیم البته رفتار وسواس گونه نداشته باشید و محیط امن برای او قرار دهید ، این همه نظم و چیدمان برای او جالب نیست .

۲) اگر در بزرگسالی باز هم شلخته بود بهترین روش همکاری و مشارکت دادن او در انجام کارهای خانه است ، لیستی از کارهای منزل تهیه کنید و بگویید امروز که تعطیل است می خواهیم این کارها را انجام دهیم شما کدام کار را مایلی انجام دهی ، ظرف شستن ، گردگیری ، غذا پختن …..

مطلب پیشنهادی:  با نوجوان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم ؟

۳) اگر رفتار پدر و مادر غلط باشد نوجوان زیر بار نمی رود و تربیت و تغییر رفتار نیازمند گذر زمان و صبر و ممارست است ، با نوجوان خود رفتار آمیخته با احترام و حفظ شخصیت او داشته باشید

 

از پرسش شما متشکرم

دیگر مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین