با دوست یا دوستان ناباب فرزندم چکار کنم؟

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس نوجوان اصفهان

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم ؟

سوال شما عزیز

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت استاد گرامی

بنده مادر دو فرزند دارم… پسر ۱۰ ساله ام به شدت پر جنب و جوش و اجتماعی حالا مشکل من با پسرم هست که دوستی داره که ۲ سال از خودش بزرگتره و من صلاح نمی دونم با اون در ارتباط باشه چون آزادی دوستش بیشتر هست و خانوادش مهم نیست براشون ولی من اجازه نمیدم حتی از محله و خونه زیاد دور بشه و دوستش پسر من رو تحریک میکنه که باهم به خرید یا محله دیگه ای برن و هر چی به پسرم‌میگم تو باید حرف منو گوش کنی نه دوستت باز مخفیانه کارش رو انجام میده.در کل هم انگار من به زبون دیگه ای صحبت می کنم واقعا حرف ما رو نمی‌فهمه.پدرش هم اکثر اوقات سر کار هست و کم ارتباط داره باهاش و البته اخلاقش به حدی مهربان هست که بچه ازش حساب نمی‌بره و بیشتر خودم باهاش ارتباط دارم و درگیرم.چکار کنم که حرف منو بهتر متوجه بشه و در آینده دوستاش رو به ما ترجیح نده و دنبال خلاف بره.درسته که چون دوسال هست ورزش رزمی میره و استادش خیلی روی رفتار بچه ها حساس هست از اون کمک بگیرم؟البته یه وقتایی تهدید می کنم به استادت میگم فوری میگه اگه بهش بگی دیگه باشگاه نمیرم یا مادربزرگش که باهاش صحبت می کنه میگه چرا کارهای منو به کسی میگی و عصبی میشه.حالا لطفا کمک کنید که چطور رفتار کنم که حرف رو متوجه بشه و درگیر نباشیم چون ما بیشتر اوقات در حال بحث و دعوا هستیم.

با تشکر از شما عزیز بزرگوار

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده مشاور مذهبی نوجوانان در اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام و عرض ادب

اصل مسئله آنست که در مورد تربیت فرزند باید اقتدار لازم والد بودن را داشته باشید .

مسئله ی دوم اینکه صمیمیت و محبوبیت نزد فرزندتان داشته باشید .

مسئله سوم آنکه کنترل بر اعصاب و رفتارهای خود داشته باشید .

مطلب پیشنهادی:  دختر ۱۳ ساله عاشق شده/ چطوری من با این موضوع برخورد کنم و با دخترم صحبت کنم؟ 

قانون اول :

وقتی متوجه می شوید فرزندتان دوست ناباب دارد و رفتارش تحت تأثیر او قرار گرفته به نحوه ی عملکرد او توجه کنید نه خود او ، مثلأ به او بگویید شما وقتی با این دوستت رفت و آمد می کنی رفتارت عوض شده بجای اینکه بگویید هرگز دیگه با او رفت و آمد نکن !

قانون دوم :

شما به عنوان والد رودر روی دوست ناباب و والدین او قرار نگیرید چون بالاخره آن فرزند محصول این خانواده است اما اگر فرزندتان معتاد شده بهتر است با دوست ناباب و والدینش ارتباط بگیرید .

قانون سوم :

شما با فرزند خود رفتار خوبی داشته باشید چون ممکن است فرزند شما بیشتر به او جذب شود و او را به مصرف مواد یا مشروب ، سرقت و… تشویق کند ، بجای اینکه به فرزندتان بگویید دیگر نمی خواهم با او هرگز رفت و آمد کنید ، بگویید هر وقت با او می روی دچار دردسر و آسیب می شوی .

قانون چهارم :

از منع رفت و آمد با این دوستان خودداری کنید چون گاهی او دچار لجبازی می شود ، سعی کنید محیط خانه آرام ، صمیمی و بدون دعوا و داد و فریاد پدر و مادر باشد تا نوجوان میل به ماندن در خانه را داشته باشد و به کوچه و خیابان پناه نبرد .

قانون پنجم :

اگر رفتار پرخاشگرانه ، افسردگی ، بیش فعالی در فرزندتان مشاهده می کنید حتمأ به یک روانشناس مراجعه کنید و تا دیر نشده او را درمان کنید تا با سلامت به آغوش خانواده برگردد .

با آرزوی صحت و سلامتی برای دلبندانتان

 

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس در زمینه تربیت فرزند اصفهان

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم؟ / چگونه نوجوان را از دوستان ناباب دور نگه داریم؟ چگونه به فرزندم در پیدا کردن دوست جدید کمک کنم؟ چه کارهایی را نباید درباره دوستان سمی فرزندتان انجام دهید

سوال شما مادر عزیز

سلام استاد من ۳۳ساله هستم و فرزند دختر ۱۵ساله دارم … گوشی مستقل داره البته روزها ساعت ۱ظهر تا ۴ عصر و شبها ساعت ۱۰ شب ازش میگیرم نصف روز هم مدرسه است و اکانتهای مجازی اش روی گوشی خودم هم نصب هست و رصد میکنم کانالها و مکالماتش را و قانون خونمون شده مشکلی هم نداره باهاش

مطلب پیشنهادی:  پسر ۸ ساله سر کلاس گریه میکنه و میگه سر درد دارم فراری از مدرسه ، مدرسه نمیرود

دخترم خیلی متین و مودب و درسخوان هست و ازش راضی ام ولی مدتیه متوجه شدم یکی از دوستاش براش پستهای نسبتا مثبت ۱۸ میفرسته مثلا درمورد پشت صحنه های فیلم های پورن یادرمورد کاندوم به صورت طنز هستش ولی کاملا مشخصه از صحبتهاشون که دراین مورد بیش از اینها میدونه واز طریق دوستاش فهمیده من چون نمیدونم دراین مورد چطوری برخورد کنمو چجوری صحبت کنم اصلا به روی خودم نیاوردم و فعلا سکوت کردم فقط هم دوبار مورد دیدم

خواهش میکنم راهنمایم کنید چکار کنم چطور رفتار کنم بنظرم اون دوستش موجه نیست چون هرروز توی مدرسه میبینن همو و دریک کلاسن نمیشه هم دورش کرد.

لطفا پاسخ استاد پورعلیزاده مشاور نوجوان شهر اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

در ابتدا من به شما مادر فهیم و با مسئولیت آفرین می گویم .اینکه اکانت ها را روی گوشی خود نصب کرده آید بسیار کار خوبی است بله ایشان دختر موجه ای نیست ، کلا اگر بخواهیم صحبت از مسائل رفتاری روی فرزندمان تأثیر داشته باشد باید حرف ما پیش او پذیرش داشته باشد ، نوجوانی که پدر و مادر خود را عاقل نداند یا با آنها صمیمی نباشد به حرف آنها گوش نمی دهد .

پس در درجه اول رابطه ی صمیمی و دلی با فرزند خود ایجاد کنید .شما می توانید در صورت تمایل جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با متخصص این رشته استاد پورعلیزاده مشورت نمایید. لطفا با هماهنگی از طریق شماره تلفن 09134118416 نوبت رزرو کنید، ما پذیرای شما مراجعین گرامی هستیم. مشاوره قبل از ازدواج و خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج ، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق ، درمان وسواس ، اضطراب و افسردگی

برای مراقبت نوجوان خود از یک دوست ناباب کارهای زیر را انجام دهید : 

۱) در مورد دوستان و انسانهای با شخصیت با او حرف بزنید و هیچ حرفی ( بدگویی ) در مورد دوست ناباب او نزنید .

مطلب پیشنهادی:  راهکار که فرزندتان بدون استرس بخوابد/ تفاوت های کابوس و وحشت شبانه در کودکان

۲) در مورد ویژگیهای انسانهای خوب و با شخصیت صحبت کنید و او را متمایل با دوستی با چنین افرادی کنید ، اما احساس مقایسه به او ندهید .

۳) دوستان خوبی با این ویژگی‌ها به او نزدیک کنید ، البته در صورتی که خودش تمایل دوستی و آشنایی با او را داشته باشد و گرنه واکنش منفی نشان می دهد .

۴) سعی کنید فرزند خود را به محافل ، اجتماعات ، باشگاهها ببرید تا با طیف بیشتری از دوستان مواجه شود و دوستان بهتری پیدا کند و وقت کمتری برای مراوده با آن دوست ناباب را داشته باشد .

۵) دوستان فرزندتان را ببینید.

۶) در مورد دوستان خوب خود که در مسیر درست زندگی کردند و سرنوشت خوب و موفقی داشتند صحبت کنید .

۷) اگر فرزند شما اعتماد به نفس پایینی دارد ، اعتماد به نفس او را بالا ببرید ، به او سرکوفت نزنید ، با او محترمانه برخورد کنید ، بچه های که اعتماد به نفس پایین دارند دنبال دوستی با اراذل و اوباش می روند و پادوی آنها می شوند .

۸) نقاط ضعف بچه را بلد نکنید ، وقتی عزت نفس داشته باشد به دنبال دوست بد نمی رود .

با سپاس از شما مادر گرامی

 

مشاور مذهبی در زمینه نوجوان در اصفهان

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم؟

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم ؟

چگونه به فرزندم در پیدا کردن دوست خوب کمک کنم ؟

چه کارهایی را نباید در مورد دوستان سمی فرزندانتان انجام دهید ؟

دوست ناباب پسر ۱۰ ساله ام

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم

چگونه نوجوان را از دوستان ناباب دور نگه داریم؟

چگونه به فرزندم در پیدا کردن دوست جدید کمک کنم

چه کارهایی را نباید درباره دوستان سمی فرزندتان انجام دهید؟

دوست ناباب پسر ۱۰ ساله ام

با دوست ناباب فرزندم چکار کنم ؟

چگونه نوجوان را از دوستان ناباب دور نگه دارم ؟

چگونه به فرزندم در پیدا کردن دوست جدید کمک کنم ؟

چه کارهایی را نباید درباره دوستان سمی فرزندتان انجام دهید ؟

دیگر مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین