روش‌های مدیریت استرس/ از کودکی وابسته مادرم هستم/ خلاصه از اینهمه ترس و اضطراب خسته شدم

روش‌های مدیریت استرس

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس خانواده ، تربیت کودک ، مهارتهای همسرداری

_ از کودکی وابسته مادرم هستم/ خلاصه از اینهمه ترس و اضطراب خسته شدم

سوال شما عزیز

سلام استاد پورعلیزاده بزرگوار. ممنون از کانال خوب و راهنمایی های ارزشمندتون. من خانمی ۴۱ ساله هستم اهل اصفهان، فرزند اخر یک خانواده ۵ نفری، با مدرک کارشناسی ، متاهل هستم و فرزندی ندارم. اقای پور علی زاده من از کودکی بچه وابسته ای بودم بخصوص به مادرم. اینجور که من خونه مادربزرگ خاله عمه عمو بدون مادرم نمی موندم و حتی شب ها هم پیش مادرم میخوابیدم و همیشه ترس از دست دادن ایشون و داشتم بخصوص که مادر یکی از بچه های همسنم در فامیل فوت کرد و من شاهد گریه و بی تابی های او در مراسم مادرش بودم.

در مدرسه هم از معلمهایی که یه کم جدی تر بودند می ترسیدم و کلا دانش آموز درسخون ولی بشدت خجالتی بودم طوریکه اگر درس و نمی فهمیدم یا بعلت فاصله از تخته، مطالب رو نمیدیدم به معلمم نمی گفتم. اگر مسئولیتی مثل خواندن سرود یا نواختن ساز به عهدم میگذاشتن با اضطرابی که داشتم اجرای بد و یا نصفه ایی انجام میدادم.

موقع کنکور دچار وسواس های فکری در درس خوندن و نجس و پاکی شدم. توانایی نه گفتن و اعتماد بنفسم بسیار پایینه. وقتی وارد جمعی میشم دست هام میلرزه و بخصوص موقع غذاخوردن این اضطراب و لرزش دو چندانه طوری که بقیه متوجه میشن و من از همین که بقیه بفهمند و چی حالا میگن میترسم. وبعد از مثلا یک ساعت که توی اون جمع باشم بهتر میشم. کارهام و یا به تعویق میندازم یا نصفه انجام میدم. خلاصه من از اینهمه ترس و اضطراب خسته شدم و چون میخام بچه داربشم و این استرس برای خودم و بچه ضرر داره ازتون میخام لطف کنید بنده رو راهنمایی بفرمایید. انشاا…همیشه سلامت و پاینده باشید.

مطلب پیشنهادی:  دختر ۱۰ ساله ام ناخن میجوه و سرکلاس استرس داره

 

لطفا پاسخ استاد پور علیزاده روانشناس خوب اصفهان را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید.

روش‌های مدیریت استرس/ از کودکی وابسته مادرم هستم/ خلاصه از اینهمه ترس و اضطراب خسته شدم

با سلام و عرض ادب خانم محترم من در متن شما اضطراب و شرم بی مورد ، وسواس و کمال گرایی را می بینم از اینکه فرمودید به نظرات دیگران بسیار اهمیت می دهید. این رفتار شما محصول مادرانی است که آبرودار بصورت افراطی هستند ، درس نخواندن بچه آبروریزی است ، در خیابان بلند حرف زدن ، خندیدن ، مرتب نبودن آبروریزی است .این بایدها و نباید های بی ارزش و سخت گیرانه و این که مردم چه می گویند عامل آسیب زدن به روح و روان بچه هاست .

کانال مشاوره در ایتا توسط استاد پور علیزاده

محیط خانه تبدیل شده به محیطی که به افکاری که هرگز اتفاق نمی افتد و به بچه ها آسیب می زند

اما چه راهکارهایی برای کنترل اضطراب شما وجود دارد : 

۱) وقتی حمله ی اضطراب و وسواس به شما دست داد باید ببینید آن چیزی که در شما تپش قلب ، تعریق ، لرزش دست ایجاد کرده چیست ؟

تا زمانی که آن عامل را پیدا نکنید مشکل حل نمی شود

۲) اگر نتوانستید عامل را پیدا کنید به روانکاو مراجعه کنید تا ایشان تشخیص دهد و در صورت لزوم دارو تجویز کند .

۳) روی افکار منفی خود تمرکز کنید آنها را روی کاغذ بنویسید و پاسخ افکار منفی خود را مقابلش بنویسید این یک روش استاندارد جهانی است و در اتاقهای روان کاوی هم انجام می شود .

مطلب پیشنهادی:  دلایل ریزش سکه ای موی سر / چند ماهیه موهای پسر ۱۱ ساله ام ریزش سکه ای پیدا کرده

 

موفق و سلامت باشید .

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین