نحوه ی صحیح رفتار با پسرانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

نحوه ی صحیح رفتار با پسرانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
صحبت در مورد پسرانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و مردانگی تاثیر پذیرفته از این اتفاق – روان حامی

آکاایران: مورد تجاوز قرار گرفتن، یکی از اتفاقات وحشتناک، تنش‌آور و مخرب است که ممکن است برای برخی از دختران و پسران اتفاق بیفتد. فقط دختران نیستند که مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، بلکه برای پسران نیز احتمال دارد که این اتفاق بیفتد. کسی که مورد تجاوز قرار می‌گیرد، از جوانب مختلف به شدت آسیب می‌بیند. این آسیب‌ها، تا دوران بزرگسالی ادامه دارند و تاثیر منفی بر روی جنبه‌های مختلف زندگی فرد می‌گذارند. در این مقاله از مجموعه مقالات آکا,قصد داریم درباره آسیب‌ها و پیامدهای تجاوز در پسران توضیح دهیم و سپس به درمان و حل این مشکلات، اشاره کنیم.

بسیاری از مردان در هنگام نوجوانی و هنگامی که پسر بوده اند مورد آزار جنسی قرار گرفته اند که آن ها نیز احساسات منحصر به فردی دارند.

برخی از احساسات این افراد عبارتند از:
• پرهیز از افراد یا مکان هایی که آن ها را به یاد تجاوز می اندازد.

• نگرانی های مداوم و سوال هایی در رابطه با گرایش جنسی

• ترس از آینده و حس کوتاه شدن آینده

• احساس کمتر مرد بودن یا اینکه کنترلی بر روی بدن خود ندارید.

• احساس سرگیجه ، ناتوانی در آرامش و وجود مشکلات در هنگام خوابیدن
• احساس سرزنش یا شرم به دلیل عدم توانایی در جلوگیری از آزار جنسی یا سوء استفاده، به خصوص اگر نعوظ یا انزال را نیز تجربه کرده باشید.

• کناره گیری از روابط یا دوستی ها و افزایش احساس انزوا

• نگرانی درباره افشا گری

• و….

آسیب‌های تجاوز جنسی
آسیب‌های ناشی از تجاوز، به چند گروه طبقه‌بندی شده‌اند که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.
سلامت جنسی و جسمی
افزایش ریسک پیروی از سبک زندگی پرخطر

افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، احتمال اینکه به دنبال سبک زندگی پرخطر بروند، بیشتر است. این افراد، بیشتر مستعد اعتیاد به سیگار و یا سایر دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر و سوءمصرف مشروبات الکلی هستند.

بیماری‌های جسمانی و جنسی
این افراد ممکن است در طی تجاوز، به بیماری‌های پوستی، جسمی و جنسی فرد تجاوزکننده مبتلا شوند.

رفتارهای جنسی پرخطر
افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، مستعد انجام رفتارهای جنسی پرخطر با شریک عاطفی یا همسر خود هستند.

مشکلات بهداشت روان
اختلالات و مشکلات روانی
افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، مستعد اختلالات و مشکلات روانی، مثل اختلالات شخصیت، افسردگی اساسی، اضطراب شدید، حملات پانیک و وحشت‌زدگی، پرخاشگری، خودزنی، افکار خودکشی یا حتی اقدام به انجام آن هستند.

مشکلات رابطه زناشویی و زندگی مشترک
بی‌اعتمادی نسبت به شریک عاطفی یا همسر

پسرانی که در دوران کودکی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، اعتماد آنها نسبت به دیگران، مخصوصا نسبت به جنس مخالف از بین می‌رود یا به شدت کاهش می‌یابد. این افراد نسبت به دیگران به شدت بدبین می‌شوند. به همین دلیل، به شریک عاطفی یا همسر خود نیز نمی‌توانند به صورت کامل اعتماد کنند. این مردان، مدام احساس می‌کنند دیگران، حتی همسرشان، می‌خواهد از آنها سوءاستفاده کند.

ترس از تعهد
این افراد به دلیل بی‌اعتمادی و ترس از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، از متعهد شدن می‌ترسند. به همین دلیل حتی ممکن است از ازدواج فرار کنند و اهل روابط بلندمدت و متعهدانه نباشند.

نارضایتی زناشویی
ممکن است این مردان به دلیل تجاوزی که در دوران کودکی اتفاق افتاده است، یک سری فانتزی‌های عجیب و غریب و خاص داشته باشند. اگر همسرشان موافق به انجام این فانتزی‌ها نباشد، رضایت این افراد نسبت به رابطه زناشویی‌شان به شدت کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی:  آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم؛ ارتباط میان سلامت روان و آنورگاسمی

خیانت

اگر این افراد ترس از تعهد، بی‌اعتمادی و یا فانتزی‌های جنسی خاص داشته باشند، ممکن است زمینه خیانت و روابط فرازناشویی ایجاد شود، زیرا اگر شخص ترس از تعهد و اعتماد به جنس مخالف داشته باشد، مسلما رابطه پایدار و بلندمدتی را با شریک عاطفی‌اش برقرار نخواهد کرد و به دلیل اینکه تعهدی در رابطه‌شان وجود ندارد، می‌تواند به راحتی به سراغ روابط فرازناشویی و خیانت برود. همچنین اگر شخص فانتزی‌های جنسی خاصی داشته باشد و همسرش موافق به انجام آنها نباشد، احتمال دارد که او برای ارضاء نیاز جنسی و به انجام رساندن این فانتزی‌ها، به خانم‌های دیگری که اهل چنین روابطی هستند، رو بیاورد.

منزوی بودن
برخی از مردان که دچار بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف شده‌اند، برای اینکه از سوءاستفاده‌ها در امان باشند، نمی‌توانند رابطه صمیمانه‌ای با شریک عاطفی خود برقرار کنند، به همین دلیل ممکن است به شدت منزوی و گوشه‌گیر باشند.

رفتارهای خشونت‌آمیز
اگر شخص در حین تجاوز با رفتارهای جنسی خشونت‌آمیز روبه‌رو شده باشد، احتمال دارد که برای آرام کردن خشم درونی‌اش نسبت به جنس مخالف یا فرد متجاوز، به صورت ناخودآگاه این خشم را در رفتارهای خود با شریک عاطفی یا همسر و حتی در رابطه جنسی‌شان به کار بگیرد.

ناتوانی در تربیت درست فرزندان خود
شخصی که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته است، ممکن است نتواند با فرزندش رابطه خوبی برقرار کند، یا ممکن است به منظور محافظت از فرزند خود در برابر خطراتی مثل تجاوز، او را بیش از حد محدود کند یا آنقدر این خطر را به فرزندش گوشزد کند که در او طرحواره آسیب‌پذیری یا وسواس‌های فکری درباره خطراتی که در بیرون از خانه وجود دارد، در ذهنش ایجاد شوند.

اختلالات خواب

افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، ممکن است تا مدت‌های زیادی، نتوانند خوب بخوابند و یا در حین خواب، کابوس‌ها و صحنه‌های وحشتناک از تجاوزشان را ببیند. این افراد ممکن است اختلالات خواب را تجربه کنند.

کاهش اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی
پسری که مورد تجاوز قرار گرفته است، اعتماد به نفس کمتری خواهد داشت و ممکن است در دوران بزرگسالی خودش را سرزنش کند و گمان کند چون نتوانسته است خودش را در مقابل شخص متجاوزگر محافظت کند، پس مردانگی کمی دارد و قدرتمند نیست. این طرز تفکر و خودسرزنشگری‌ها، باعث می‌شود شخص اعتماد به نفس کمتری داشته باشد و خود را کمتر و حقیرتر از مردان دیگر ببیند.


چه کسانی به پسران و مردان تجاوز جنسی می کنند؟
کسانی که به پسران تجاوز می کنند می توانند هر هویت جنسی ، گرایش جنسی یا سنی باشند و می توانند هر گونه رابطه ای با فرد قربانی داشته باشند. آنها ممکن است از زور فیزیکی ، تاکتیک های اجبار روانی یا عاطفی استفاده کنند تا شخص را مورد آزار جنسی قرار دهند.

آیا تجاوز می تواند بر گرایش جنسی تاثیر بگذارد؟
تجاوز جنسی به هیچ وجه به گرایش جنسی فرد قربانی یا حتی متجاوز ربطی ندارد و تمایل جنسی فرد نمی تواند ناشی از سوء استفاده یا تجاوز جنسی باشد. بسیاری از پسران و مردان بعد از اینکه مورد تجاوز قرار می گیرند این سوال برای آن ها به وجود می آید که تمایل جنسی آن ها متفاوت است یا خیر و این قابل درک است.

هنگامی که پسران مورد آزار جنسی قرار میگیرند نعوظ برای ان ها اتفاق می افتد که می تواند با انزال نیز همراه باشد. با این وجود ان ها فکر می کنند تمایل جنسی ان ها به پسران است و از انجایی که نمی دانند این حالت به دلیل فیزیولوژیک بدن می باشد ، متجاوزان از ان سوء استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی:  درمان افسردگی/ نوجوان ۱۹ ساله ام افسردگی شدید دارم 

متجاوزان هنگامی که قربانی دچار نعوظ می شود به او می گویند “تو این کار را دوست داری!” و در این حالت به شخص قربانی به گونه ای القا می کنند رازی داری خواهند کرد که او برای دفعات متعدد با آن ها رابطه داشته باشد.

البته که نعوظ یا انزال تقصیر شما نیست ، نعوظ به هیچ وجه باعث ایجاد فعالیت جنسی ناخواسته نمی شود و انزال به هیچ وجه تجاوز را نمی پذیرد.

چگونه از مردان و پسرانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند حمایت کنیم؟
ممکن است برای بسیاری از قربانیان سخت باشد به کس دیگری بگوید که مورد آزار جنسی قرار گرفته است ، زیرا ممکن است او بترسد که با قضاوت مواجه شود یا باورشان نشود. برای بسیاری از این بازماندگان مرد ، کلیشه هایی مربوط به مردانگی می تواند افشای آن برای خانواده ، دوستان یا جامعه سخت کند.

مردان و پسران نیز ممکن است با این باور که ممکن است قربانی خشونت جنسی شوند با چالش هایی مواجه شوند و این فقط برای جنس مونث نیست؛ به خصوص اگر توسط یک زن مورد تجاوز قرار بگیرند.

اگر فرزندتان با شما این مسئله را مطرح کرد، چطور برخورد کنید:

با آرامش و محبت پاسخ دهید:
اگر تصور می کنید فرزندتان در حال تلاش برای صحبت کردن از یک تجاوز است، با او با ملاحظه، توجه و آرامش حرف بزنید. پرخاشگری، اضطراب و وحشت باعث می شود کودک حرفش را پس بگیرند.

کودک را باور کنید:
اگر کودک آنقدر به شما اعتماد داشته که چنین مسئله بزرگی را با شما در میان بگذارد، شما نیز به او اعتماد کنید. به یاد داشته باشید کودکان به ندرت دروغ می گویند آن هم برای این مسئله که با آبرویشان در ارتباط است و شاید اصلا از ارتباط جنسی خبر ندارند. هر چند برایتان سخت است که حرف های کودک را در مورد فردی که به او اعتماد دارید باور کنید، اما کودکان به ندرت عمدا به کسی تهمت بزرگی مانند تجاوز می زنند.

حرف زدن در مورد تجاوز شجاعت می خواهد. احتمال دارد که کودک پس از اعتراف کردن، بترسد و حرف هایش را پس بگیرد. گاهی نیز درکش از موضوع متفاوت می شود و خودش نیز فراموش می کند واقعا چه اتفاقی افتاده است. به همین دلیل شک می کند که آن چیزی که تجربه کرده است شاید بد نبوده و حرف هایش را انکار می کند.

حمایتش کنید:
برای کمک به کودک قربانی تجاوز و حل مشکل، او باید حس کند که متهم نیست، حرف هایش مورد باور قرار گرفته و از او محافظت می شود.

آرام باشید:
وقتی با شما حرف می زند، عصبانی نشوید، گریه نکنید، ناراحت نشوید، مضطرب نشوید. آرام و محکم بمانید. اگر عصبانی شوید، کودک فکر می کند مقصر است و شما او را تنبیه می کنید. این دقیقا همان چیزی است که متجاوزان کودک را از آن می ترسانند تا به کسی چیزی نگوید. همچنین اگر گریه و زاری کنید، کودک برای محافظت از شما به لحاظ عاطفی، حرف هایش را پس می گیرد.

کودک را مطمئن کنید:
به او اطمینان دهید که دوستش دارید و او کار اشتباهی نکرده است. این را بارها تکرار کنید. به او اطمینان دهید که حرف هایش را باور کرده اید و مشکل را حل می کنید. او باید بداند که از اینکه به شما گفته است، خوشحال هستید.

مطلب پیشنهادی:  رفتارهای جنسی مشکل‌زای کودکان چیست و چگونه با آن برخورد کنیم؟ پسر ۸ ساله ام جای خصوصیش و به دوستش نشان داده

مشکل را حل کنید:
برای کمک به کودک قربانی تجاوز از او به هر قیمتی حفاظت کنید و با قبول مسئولیت حقوق قانونی او را در قبال متجاوز بستانید.

دوباره امنیتش را برقرار کنید:
از کودک در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید. اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.

به دقت به صحبت های آن ها گوش دهید
بسیاری از افراد در بحران احساس می کنند که هیچ کس آن ها را درک نمی کند و آن ها را جدی نخواهند گرفت. باید به ان ها توجه کامل داشته باشید و به دقت به صحبت های آن ها گوش دهید. برای بسیاری از قربانیان سخت خواهد بود تجاوز یا بد رفتاری که با آن ها شده است را فاش کنند، به خصوص اگر می ترسند به دلیل کلیشه هایی درباره مردانگی ، باروشان نشود.


احساسات آنها را تایید کنید
هنگامی که قربانی رازش را برای شما فاش می کند از جملاتی مانند “بهتر خواهد شد” ، “از آن دست بردار” و یا تلاش برای مدیریت احساسات انها خودداری کنید. به جای این کلمات، به او بگوید “من باروت می کنم” یا “به نظر می رسد این برایتان سخت بوده است”.

ابراز نگرانی کنید
ابراز نگرانی کنید و با گفتن جمله ای مانند “من به شما اهمیت می دهم” یا “من اینجا کنارت هستم” به ان ها این حس را القا کنید که به او اهمیت می دهید.

از پرسیدن جزئیات تجاوز خودداری کنید
ممکن است هنگامی که شخص قربانی در حال تعریف کردن می باشد ، کنجکاو شوید و خواهید سوالات بیشتری با جزئیات بیشتری از او بپرسید. به هیچ وجه درباره جزئیات حمله از او سوال نکنید و حتی اگر خودش تصمیم گرفت برایتان تعریف کند بدون قضاوت و پرسیدن سوالات فقط به صحبت های او به دقت گوش دهید.

استفاده از منابع بیشتر
اگر احساس کردید فرد قربانی احساس تنهایی می کند و افسردگی را می توانید در اینده او حدس بزنید ، کافیست از او بخواهید داستان بسیاری از مردان موفق را که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند مطالعه کنند. با یک جست و جوی کوچک می توانید ببینید بسیاری از افراد موفق و مشهور هنگامی که مورد ازار جنسی قرار گرفته اند درباره آن صحبت کرده اند و نظرات خود را به اشتراک گذاشته اند. در واقع این کار باعث شده است ان ها کمتر احساس تنهایی کنند.


جمع بندی و سخن پایانی
آزار جنسی ممکن است برای هر شخص با هر سن و جنسیتی اتفاق بیفتد اینکه شما قربانی این ماجرا بوده اید تقصیر شما نیست و نیازی نیست خودتان را از این بابت سرزنش کنید.

متأسفانه بسیاری از پسران که مورد ازار جنسی قرار میگیرند به دلیل اینکه کلیشه هایی درباره مرد بودن در ذهن دارند ، چالش هایی را در ادامه زندگی خود تجربه می کنند که ممکن است اثرات جبران ناپذیری برای ان ها به دنبال داشته باشد. از این رو اگر شخص قربانی از شما کمک خواست سعی کنید با روش هایی که در بالا ذکر کردیم به آن ها کمک کنید.

امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.

گردآوری توسط بخش مشکلات رفتاری کودکان سایت آکاایران

#پورعلیزاده_روانشناس
#اصفهان
#روانشناس_اصفهان
#مشاوره_اصفهان
#ازدوج_اصفهان
#مشاوره پیش از ازدواج اصفهان
#پور علیزاده_روانشناس

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین