فوبیای اضطراب اجتماعی پسر ۱۵ ساله

پرسش از استاد پورعلیزاده روانشناس خوب اصفهان

فوبیای اضطراب اجتماعی پسر ۱۵ ساله/ اگر در جمعی برود که شلوغ باشد تپش قلب لرزش دست میگیرد، موقع امتحان جواب سوالات رو فراموش می کند 

سوال شما عزیز

سلام خدمت شما استاد پورعلیزاده بهترین مشاور مذهبی درمان استرس اضطراب در اصفهان و با تشکر از کانال خوبتون انشاالله همیشه در سایه امام زمان باشید سوال من در مورد استرس فرزند ۱۵ ساله ام است، که خیلی استرسی هست .یعنی اگر در جمعی برود که شلوغ باشد مثل مسجد ( چون مکبر مسجد هم هست ) اما وقتی میکرفن مسجد رو در دست می گیرد سریع به تپش قلب ، لرزیدن دست و استرس می گیرد .

درباره ی مدرسه هم همین طور است سر کلاس خوب به درس گوش می دهد وسوالات معلم رو پاسخ می دهد. ولی برای امتحانات ترم اول ودوم استرس خیلی زیادی می گیرد و سر امتحان جواب سوالات رو فراموش می کند حتی وقتی که از جلسه امتحان خارج می شود تمام جواب ها را به یاد می آورد.

اما سر امتحان به گفته ی خودش به جوابی که می دهد شک دارد ، و برای همین پاسخ سوالات دیگر هم برای مدتی از یاد می برد. و بعد هم غصه می خورد که چرا آن جواب هایی که بلد بود را ننوشته است. ممنون می شم زود تر کمکش کنید. چون الان دومین امتحانی است که برایش این مشکل پیش آمده است .

ببخشید استاد می خواستم بدونم که پسرم کلاس های زیادی به غیر از درسی‌ می رود ( ساز می زند، کلاس فوتسال می رود ، مداحی وقرآن ) می خواستم بدونم تاثیری در این مسئله استرس امتحانات دارد یا نه. ممنون از شما استاد زحمت کش.

مطلب پیشنهادی:  اضطراب و افسردگی نوزاد

 

لطفا پاسخ استاد پور علیزاده روانشناس در درمان وسواس ، اضطراب ، افسردگی را در متن زیر بخوانید و برای دوستانتان ارسال کنید

با سلام بر شما مادر گرامی این مشکلاتی که از پسر گلتون فرمودید نشانه ی فوبیای اضطراب اجتماعی است. آیا این کمال گرایی و نگرانیها در شما وجود دارد که به فرزندتون منتقل کردید ؟

علائم اضطراب کودکان : 

_ تعریق

_ تنش عضلانی

_ یخ زدن دستها

_ ضربان قلب شدید

_ سرخ شدن

که متأسفانه همه‌ی این علایم در کودک شما وجود دارد .

این علایم چه مواقعی بروز می کند : 

_ هنگام خواندن با صدای بلند

_ هنگام خجالت و ترس از حرف زدن با غریبه ها

_ ترس از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن

شما بهتر است به یک روانشناس یا روان پزشک متبحر مراجعه کنید ممکن است فرزند شما نیاز به دارو داشته باشد

اما شما برای درمان او چه کنید : 

۱) جایگزین کردن افکار مثبت بجای افکار منفی

۲) اگر فشار در منزل روی ایشان هست بردارید و آرامش را در خانه حاکم کنید

۳) اگر خود شما پدر و مادر کمال گرا و وسواس هستید این افکار را کنار بگذارید

۴) از مقایسه فرزند خود با دیگران خودداری کنید ، سرکوفت نزنید

۵) از او انتظار نداشته باشید که او هیچ خطایی نداشته باشد و این مطلب را به او گوشزد کنید و آموزش دهید تا اضطرابش تخفیف یابد .

 

شادکام باشید

دیگر مطالب مشابه
مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین